Mag ik als zzp'er een factuur sturen voor toegezegde uren? ... zie toelichting...

Hallo, ik ben zzp'er en ik ben voor de gehele maand februari gevraagd mijn agenda leeg te houden voor een bedrijf waar ik wel vaker werk voor doe.
Nu is een paar weken geleden verteld dat week 5 en 8 niet door gingen door omstandigheden. Hier heb ik toen vrede mee genomen, in de veronderstelling dat ik week 6 en 7 nog voor dit bedrijf had staan en er nog een week ergens anders bij kwam.
Vorige week werd mij mondeling verteld dat de klus doorging. Gister, dus een week voor de te werken weken, werd mij ook de laatste 2 weken door de neus heen geboord. Er wordt nu door eigen mensen aan de klus gewerkt. De totale schade qua uren is zo ongeveer 200 x mijn uurtarief. (ongeveer 10% van mijn jaaromzet) Nu dit al met al toch flink in de papieren gaat lopen, vraag ik mij af of ik voor deze uren ook een factuur naar dit bedrijf kan sturen, of i.i.g. dat ik iets aan uren kan gaan factureren?

Mvg,

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
1.4K
Pieter2011
11 jaar geleden
Dat is echt balen, maar ik vrees dat je juridisch geen poot hebt om op te staan. Ze zullen zich altijd verweren met de mededeling dat ze jou "hebben verzocht er rekening mee te houden dat er mogelijk een opdracht aankomt", maar dat geen sprake was van een overeenkomst. Het enige wat je kunt doen is een afspraak met ze maken waarbij je ze vraagt of ze bereid zijn je tegemoet te komen in de kosten. Les voor de volgende keer: duidelijk vastleggen dat 'reservering' betekent dat ze bij annulering b.v. de helft van je normale uurtarief moeten vergoeden. Sterkte!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Zoiets had ik al gedacht, maar ik kan er niets over vinden...
Idd, voor de volgende keer maar een annulering aan een reservering koppelen. Jammer, want zo steek ik zelf niet in elkaar, maar dit kost mij gewoon zo'n € 10.000,- excl. de BTW.
Pieter2011
11 jaar geleden
Ja, ik begrijp heel goed hoe je je voelt... Maar bedrijven worden daar steeds makkelijker in, vooral nu er overal moet worden bezuinigd. Een manier om zulke problemen te voorkomen is samenwerking met een collega/concurrent, zodat je samen de 'pieken' kunt opvangen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Het kost jouw pas zoveel geld als je die maand helemaal niks meer weet te verdienen, meestal is er nog wel iets anders te doen. Verder heel lastig, in principe heb je een mondelinge afspraak voor twee weken werk. Of het voor jouw verstandig is daar stappen op te ondernemen? Je hebt al snel een slechte naam.

Antwoorden (2)

Staat er iets op papier? of was het alleen mondeling? Je kan natuurlijk wel een factuur sturen maar dan weet je dat je van dat bedrijf zeker nooit meer werk krijgt of je het geld nu krijgt of niet. Zie het zo, als een gewone klant je een offerte laat maken voor een klus en die meld de klus op het laatste moment ook af is het ook gewoon pech.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Lastig, feitelijk heb je wel wat afgesproken maar dat is niet te bewijzen.

Ik zou contact opnemen dat je het niet acceptabel vind, eigenlijk had je dit gelijk moeten zeggen na de eerste verandering. Aan de hand van hun reactie kan je dan verdere stappen ondernemen. Zomaar een dikke factuur op de post doen zou ik niet zo snel aanraden in deze. Want hoe sterk sta je eigenlijk in je schoenen?

Verder hangt het antwoord ook erg af van hoe de relatie met de klant is.

Je moet ieder geval er snel werk van maken en voor jezelf opkomen. Dit laat ook aan de klant zien hoe serieus je het neemt en dat jij je zaken serieus neemt.