Hoe weet je of een inkomst/uitgave op de staat van baten en lasten moet komen of op de ontvangsten en uitgaven?

kan iemand mij dit uitleggen?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
1.2K

Het beste antwoord

Als geld de onderneming verlaat is het een uitgave. Voorbeeld: ik betaal een nota van eur 50.000.-, dit is een uitgave.
Als geld de onderneming binnenkomt, is het een ontvangst. Bijv een klant die mij betaalt. Mutaties in de kas of in de bankrekening zijn dus ontvangsten of uitgaven.

Toegevoegd na 6 minuten:
Als ik een machine van eur 100.000 heb die ik in 10 jaar afschrijf is dat een eenmalige uitgave van 100000 en een jaarlijkse last van 10000. Als iemand mij een geleend bedrag van 10000 terugbetaalt en met 100 rente is dit een ontvangst van 10100 euro en een baat van eur 100. Omzet is een baat, kosten zijn een last.

Toegevoegd na 10 minuten:
Ontvangsten en uitgaven leiden tot een mutatie in de liquide middelen. Baten en lasten leiden tot een hoger of lager resultaat
Computoon
11 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

De staat van baten en lasten is een onderdeel van de winst- en verliesrekening, ook wel resultatenrekening genoemd. Ontvangsten en uitgaven lopen via de bank of de kas, dat zijn onderdelen van de balans.
Het is heel goed mogelijk dat één bedrag binnenkomt via de bank (balans) en tegelijkertijd bv als omzet geboekt wordt op de resultatenrekening. Zo kan er ook een kostenpost (resultaat) via de bank (balans) de deur uit gaan.
Noodzakelijk is dit niet: de aanschaf van een bedrijfspand of een duurdere machine boe je op de balans, de betaling zie je ook alleen in de balans terug (via kas of bank).
Een adviesje voor als je bedrijfsmatig bezig bent of wilt gaan: verdiep je in boekhouden of laat dit aan een boekhouder over. Je komt al snel in de problemen met de belastingdienst als je boekhouding niet in orde is.
Is dit wat je bedoelt?