Is het mogelijk om te banksparen zonder jaarruimte?

Ik ben sinds het afgelopen jaar zzp'er. Ik heb zelf iedere maand een bepaald bedrag van mijn inkomen gereserveerd voor pensioen.
Nu wil ik het liefst een bankspaarproduct afsluiten. Overal op internet is te vinden dat de jaarruimte bepaald hoeveel geld er voor pensioen gespaard mag worden op een bankspaarrekening.
In 2012 heb ik een paar maanden in loondienst gewerkt en hier pensioen opgebouwd. Hierdoor is mijn jaarruimte 0, volgens de rekentool van de belastingdienst.
Mijn inkomsten zijn over 2012 dusdanig dat ik, i.c.m. met alle aftrekposten geen belasting hoef te betalen. Is het dan toch gewoon mogelijk om het gereserveerde geld op een bankspaarrekening te zetten? Omdat ik geen belasting hoef te betalen is het niet nodig dit bedrag fiscaal af te trekken.

Zo ja, blijft het dan wel zo dat dit vermogen is vrijgesteld van box 3 belasting?

Alvast bedankt!

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
1.3K

Antwoorden (1)

Hallo,

Je mag als ondernemer sparen voor je pensioen op een bankspaarproduct. Als er geen jaarruimte- of reserveringsruimte is, kun je de premie niet aftrekken in box 1. Er geldt een belastingvrijstelling van maximaal € 2269 per jaar voor niet afgetrokken premies. Meer hierover vind je op http://bit.ly/Uyn2Jw . De gestorte premies tellen niet mee voor de rendementsgrondslag in box 3.

Wil je extra informatie? Meld je dan aan voor een informatiebijeenkomst 'Een goede start met de Kamer van Koophandel en de Belastingdienst' http://bit.ly/kI5uhG of een startersgesprek met de Belastingdienst. Zo'n gesprek kun je aanvragen via de BelastingTelefoon 0800-0543. Kies dan voor optie 2.

Merve
Webcareteam Belastingdienst