Kan ook op een bepaald product zijn !
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Een economisch kartel is een overeenkomst tussen bedrijven die bedoeld is om de onderlinge concurrentie te verminderen.

Ofwel, er is geen minimum of maximum aan het aantal bedrijven. Hoewel de vraag hypothytisch is, is het antwoord best helder. Tot mijn verbazing trouwens.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ja, maar is het wel functioneel als niet de gehele branche hierbij betrokken wordt? Bij het bijvoorbeeld maken van prijsafspraken zouden concurrenten die hierbij niet betrokken zijn, -ver- onder de afgesproken prijs kunnen aanbieden, waardoor het voor het kartel nadelig is om de gemaakte afspraken na te leven.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Je kunt bijvoorbeeld met 3 rotterdamse taxi bedrijven prijsafspraken maken. Taxi's (dezelfde branche) uit Amsterdam zullen hier qua prijs misschien onder zitten maar dat maakt weinig uit. Zelfs wanneer er in Rotterdam zelf nog 1 taxi rondrijdt met lagere prijzen heeft dat effectief weinig zin. De prijzen zijn sowieso hoger als er minder concurrentie plaatsheeft.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Overigens, wat is er hypothetisch aan deze vraag? Er zijn kartels die niet de hele branche omvatten schoenveters (ja echt waar) de bouwfraude deden ook enkel een paar grote bouwbedrijven aan mee en lang niet allen. De Opec (olie kartel) zitten ook lang niet alle oliebedrijven in. Dus het is niet hypothetisch het is veel voorkomend.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ja, maar het kartel kan zich ook als oligopolist gaan gedragen in zijn markt: verlaagt de concurrent de prijs dan gooit het kartel de prijs en bloc omlaag totdat de concurrentie dood is. lijkt dan een beetje op de levensmiddelen markt