Is de crisis opgelost als we met zijn allen hyper-consumeren?

Omdat alle economisten overtuigd zijn van het nefast gevolg van het stopzetten van investeringen , zeker we nu in de deflatie periode aanbelanden.

Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
1K

Het beste antwoord

Tuurlijk niet. Diegene die dat denkt heeft is niet goed snik en heeft al helemaal geen enkele moeite met een verdergaande destructie van 't (leef)milieu.

Werk is een middel en geel doel. Wel moet je arbeid eerlijk verdelen. Dat kan veel meer gebeuren dan nu 't geval is. Stel dat je 33% werkloosheid hebt. Als de werkenden dan een kwart van hun werk inleveren, heeft iedereen weer werk. De werkenden hoeven dan niet meer te werken voor de anderen, iedereen heeft een baan, en 't mooist... Je krijgt meer vrije tijd! (Uiteraard mag je die wel weer in een eigen bedrijf steken! Goed voor de innovatie dus!!)

Dus: niks hyperconsumeren,
Wel:
-arbeid eerlijker verdelen
-consuminderen
-groen investeren (de winsten bij groene technologiën zullen exponentioneel stijgen in de nabije toekomst) als je toch gaat investeren.

Het woord 'economie' zelf is voor mij een hol woord. Wat is economie eigenlijk? Niet veel anders dan rondpompen van geld en bronnen en dergelijke. Ik zie niet in waarom dat zoveel mogelijk zou moeten zijn.

De crisis komt doordat een relatief kleine groep mensen enorm verdiend heeft aan de ellende van anderen. Bij die kleine groep moet je 't geld zoeken - niet bij de gemiddelde inwoner. Verder is de crisis ontstaan vanwege een extreme vorm van 'leven op de pof'. Overheden hebben compleet gefaald in toezicht op de financiële markten of hebben er misschien zelfs wel aan mee gedaan.

Als je enorm op de pof gaat leven (dus: als je hyperconsumeert!!), dan komen de negatieve gevolgen (je moet op een gegeven moment terugbetalen) uiteindelijk echt helemaal vanzelf.
Leven op de pof werkt net zo negatief als een pyramide-spel. Er zijn ook daadwerkelijk pyramide-achtige constructies geweest in de financiële wereld. Wat sommigen roepen (hyperconsumeren) is niks anders dan de oorzaak juist nog eens flink aansterken.

Zelfs al geloof je mij niet - eenieder kan bedenken dat hyperconsumeren zeer slecht is voor 't (leef)milieu. De ontwikkeling naar meer groen bloed in de aderen van de mensen is er - maar dat gaat nog te langzaam, is bij velen helaas meer uit noodzaak dan uit de gedachte 'we moeten goed met onze aardbol en medemens omgaan'. Helaas.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden

Andere antwoorden (8)

Omdat wij vrijwel overal op gekort worden wordt hyper consumeren een beetje moeilijk..
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Als je consumeert verdient iemand anders geld en dat is goed. Maar geld moet meer fysiek worden; niet geld uitgeven wat je niet hebt, geen geld lenen wat je niet terug kan betalen.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
De waarheid ligt in het midden. Als we allemaal alleen maar besparen, gaan we naar het andere uiterste. Als we (zoals eerder) lekker lenen om te consumeren, wordt het probleem uiteindelijk alleen maar groter. We moeten dus gewoon allemaal ons salaris uitgeven, niet meer dan dat, en ook niet minder. En als de balans er straks weer is, moeten we dat gewoon volhouden.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Dat lijkt mij wat kort door de bocht. Banken verstrekken geen krediet meer omdat ze geen vertrouwen meer hebben dat ze dat geld weer terugkrijgen. Dus ik denk dat het minstens zo belangrijk is dat de rust op de financiele markten terug komt.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Ha, die Patrick;

Ja hoor; als we ons met z'n allen vanaf nu helemaal de klippen op consumeren is deze crisis zó opgelost.
En is de volgende alweer in de maak....
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Ik vind dat het consumeren beperkt moet worden tot het uiterste minimum, oftewel: men moet alleen nog kopen wat men nodig heeft. We zijn in onze verdorven maatschappij terecht gekomen in de kapitalistische spiraal: we consumeren om te verspillen en verspillen om te consumeren. Dit leidt wellicht tot meer banen, kapitaal en wat al niet meer, maar is ook de oorzaak van toenemende geestelijke armoe en een groeiende oppervlakkigheid. Het wordt weer eens tijd dat men tevreden is met wat men heeft.
(Bah, wat ben ik toch een moralistische zak)
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Maar wel één met humor...
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Dank
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Ik ben heel tevreden met wat ik heb: een goede baan met een fatsoenlijk salaris en een inspirerende omgeving, en genoeg eerlijk verdiend geld om in te zetten voor het veraangenamen van mijn leven.
Consumeren is heel iets anders dan investeren.

Voorbeeld op micro-niveau:

Als ik 20.000 euro stop in mijn sweet sixteen feestje, consumeer ik. Ik krijg een ruimte voor een avond, entertainment, eten en drinken etc. Daar geef ik geld aan uit en dat consumeer ik. En na het feestje heb ik niets dan een herinnering aan het feest.

Als ik 20.000 euro in een goede opleiding stop, investeer ik. Ik krijg daar onderwijs voor waarin ik mijn kennis en kunde ontwikkel. Na de opleiding heb ik betere vaardigheden dan daarvoor, die ik om kan zetten in een betere baan waar ik me gelukkiger bij kan voelen en/of meer geld mee kan verdienen.

Investeren is meer dan zomaar geld uitgeven, investeren is geld uitgeven op zo'n manier dat je meer terugkrijgt dan je hebt uitgegeven. Als we bijvoorbeeld nu met zijn allen gaan hyperconsumeren door al ons geld uit te geven aan één groot megafeest, is dat even heel fijn voor de party-industrie. En vervolgens kunnen we allemaal onze eigen opleiding en die van onze kinderen niet meer betalen, verdwijnt kennis en kunde, kunnen we geen waardevolle goederen meer produceren en geen waardevolle diensten meer leveren, dus gaat onze verdiencapaciteit naar de haaien en stort het hele systeem in elkaar.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Als we nog meer gaan consumeren dan we nu al doen raken we in een milieu-crisis en dat is nog heel wat moeilijker op te lossen dan de problemen die we nu hebben.