Hoe kun je een stichting opheffen/beeindigen?

Hoe en wat moet je doen? Bij wie moet je een melding maken, documenten inleveren enz.

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
1.4K

Het beste antwoord

Hoi Lotus.

Het opheffen / beeindigen van een onderneming noemt men 'Staking'. Ik weet niet of dezelfde regels gelden voor de verschillende rechtsvormen van ondernemingen, waardoor misschien andere regels gelden voor een bv, nv, of een stichting, maar ik heb het volgende voor je kunnen vinden:

Einde onderneming

Als de onderneming wordt opgeheven of overgedragen, dan is er sprake van het staken van de onderneming. Van staking is ook sprake als de rechtsvorm van de onderneming wijzigt of vanwege het scheiden of overlijden van de belastingplichtige ondernemer.

In de regel zal een stakingsbalans worden opgemaakt en voor zover er vanwege de staking nog (extra) winst wordt gemaakt zal afgerekend moeten worden met de Belastingdienst. Voordat er wordt afgerekend mag nog rekening worden gehouden met de stakingsvrijstelling. Zie de fiscale faciliteiten.

Zie de link voor de rest van de tekst!

Toegevoegd na 3 minuten:
Misschien kan je bij de bibliotheek kijken of ze het volgende boek voor je hebben: (of anders zelf bestellen, indien nog leverbaar)

Titel: Het staken van een onderneming
Auteur: Renes, J. ; Horzen, F. van
Uitgave: Deventer : FED, 1992
Serietitel: Fed fiscale brochures ; IB
ISBN: 9060024141
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

moet worden uitgeschreven ebij de KvK en de notaris moet een opheffingsacte inschrijven in het stichtingenregister. Kost weer centjes.