Onder welke voorwaarde mogen overige effecten beschouwd worden als financiële vaste activa?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
4.9K

Antwoorden (1)

Heb he en der wat verzameld

* Om 'overige effecten' als financieel vast actief op de balans te moge zetten moeten ze ten dienste staan van de bedrijfsuitoefening ('dienstbaar aan de onderneming zijn') en moeten ze duurzaam zijn:

"Onder financiële vaste activa worden vaste activa opgenomen
met een financieel karakter die bedoeld zijn om de bedrijfsuitoefening duurzaam te dienen. Ontbreekt het duurzaamheidsaspect in een bepaald financieel belang, dan zal het desbetreffende belang onder de vlottende activa (effecten of
vorderingen) worden gepresenteerd.
Op grond van art. 2:367 BW worden onder financiële vaste
activa op de balans de volgende posten opgenomen:
a. deelnemingen in groepsmaatschappijen;
b. andere deelnemingen;
c. vorderingen op groepsmaatschappijen;
d. vorderingen op andere deelnemingen, dan wel maatschappijen
die een deelneming hebben in de rechtspersoon;
e. overige effecten;
f. overige vorderingen."

Met 'duurzaam' wordt in de regel langer dan een jaar bedoeld.

* Ze moeten gewaardeerd worden tegen verkrijgingsprijs of lagere marktwaarde (de laagste van die twee):

"De overige financiële vaste activa (waaronder effecten), die bestemd zijn om de uitoefening van de werkzaamheid van de onderneming duurzaam te dienen, worden gewaardeerd tegen verkrijgingprijs of lagere marktwaarde. Indien er bij de verstrekking van leningen of de verwerving van obligaties sprake is van disagio of agio, wordt dit gedurende de looptijd ten gunste respectievelijk ten laste van het resultaat gebracht. De certificaten van het wooninvesteringsfonds zijn vrij overdraagbaar en gewaardeerd tegen de verkrijgingprijs."
Computoon