Wanneer moet ik Btw in rekening brengen?

Ik wil in het buitenland metalen kopen, uiteraard heb ik een eigen onderneming. Als ik de metalen in Nederland verkoop moet ik hier dan BTW over vragen?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Antwoorden (2)

Hallo NicoLasS,

Als je de metalen gaat verkopen in Nederland moet je hierover 21% BTW in rekening brengen aan je klant. Je moet dan wel ondernemer zijn voor de omzetbelasting: http://bit.ly/MQcUKk

Tony
Webcareteam belastingdienst
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Als de metalen binnen de EU worden gekocht kan het zijn dat de verkoper geen (voor hem) lokale BTW berekend. In dat geval kun je zelf 21% over de inkoopprijs berekenen en in de boeken opnemen als te verrekenen BTW. Wanneer je producten verkoopt binnen Nederland reken je altijd de BTW die van toepassing is op het product. Doordat je bij invoer de BTW hebt berekend betaal je dus alleen BTW over de toegevoegde waarde. Dit heet BTW verlegging / Intracommunautaire Verwerving. Wanneer je buiten de EU inkoopt kun je invoerkosten verschuldigd zijn aan de douane.