Wij willen een VOF oprichten. Is het verstandig om dit per 01-01-2013 te doen, omdat je dan met een nieuw jaar begint, of maakt dat niet zo uit?

Wij twijfelen om een VOF per 01-12-2012 of per 01-01-2013 te laten starten. Maakt dit nog uit voor bijv. de startersaftrek die je maar een aantal jaar mag 'gebruiken'?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Het beste antwoord

Dat hangt heel sterk af van de verwachtingen of u verwacht het urencriterium te halen of niet.

Voor het mogen toepassen van de zelfstandigenaftrek, waar de startersaftrek onderdeel van is, geldt dat u minstens 1225 uur per kalenderjaar in uw onderneming gestoken moet hebben. Als u in 2012 start dan haalt u dat natuurlijk niet meer. Maar dit jaar telt wel mee als een kalenderjaar waarin u een onderneming gedreven heeft.

Om in aanmerking te komen voor de verhoging van de zelfstandigenaftrek (de startersaftrek) moet u in de voorgaande 5 kalenderjaren minstens 1 jaar geen onderneming gedreven hebben, en mag u maximaal tweemaal de startersaftrek toegepast hebben.

Als u van plan bent om vanaf volgend jaar een groot deel van de tijd aan uw onderneming te besteden dan maakt het niet uit dat u in dit jaar ondernemer geweest bent: u zal in 2013 en waarschijnlijk in 2013 en 2014 de startersaftrek 'krijgen'. Maar bent u van plan om slechts in deeltijd in de v.o.f. te gaan werken, en zijn er dus mogelijk jaren waarin u niet aan het urencriterium voldoet, dan loont het wellicht om pas in 2013 de onderneming te starten.

Begint u in 2012? Dan wordt ten hoogste in 2016 de zelfstandigenaftrek verhoogd met de startersaftrek. Start in 2013? Dan is dat in 2017.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Bedankt!