Hoeveel % BTW moet ik berekenen als ik in september 2012 een factuur stuur voor huur van opslagruimte in oktober 2012? 19 of 21%?

Ik laat mijn klanten altijd vooruit betalen.

Toegevoegd na 32 minuten:
Toen de btw verhoging net bekend was geworden via de media heb ik de belastingtelefoon gebeld. Het antwoord: de factuurdatum is bepalend dus 19%. Op de site van de belastingdienst kan ik hier niets over vinden. Vorige week heb ik de nieuwe tarieven doorgegeven aan de klanten en vanmorgen gaf 1 klant dezelfde reactie als C4th...

Op de site van de belastingdienst staat dat ze de vragen via deze site beantwoorden. Ik ben benieuwd.

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Het beste antwoord

In tegenstelling tot wat ik verwacht had is dat 21%.
Zie tekst hieronder en dan vooral de tweede alinea:

"De verhoging van de BTW is een belangrijke bezuinigingsmaatregel van de Kunduzcoalitie bestaande uit VVD, CDA, D66, GroenLinks en ChristenUnie. Alle producten die onder het algemene (hoge) tarief vallen zullen hierdoor duurder worden. Daarnaast betekent dit voor u een hogere kostenpost als u geen volledig aftrekrecht voor de BTW heeft. Bij het opstellen van de facturen zult u ook moeten opletten of u het tarief van 19% of 21% moet toepassen.

Hierbij is bepalend het moment van leveren van de goederen of het plaatsvinden van de dienst. Vindt de levering of dienst plaats voor 1 oktober 2012 dan kunt u het tarief van 19% toepassen. Het maakt hierbij niet uit als u pas na 1 oktober een factuur stuurt. Factureert u echter gedeeltelijk of geheel vooruit en levert u pas na 1 oktober, dan zult u het hogere tarief van 21% moeten gebruiken. Bij doorlopende prestaties die starten voor 1 oktober 2012 en die eindigen na de BTW-verhoging moet u in principe het tarief van 21% berekenen. Het is echter wel mogelijk om de afrekenperiode te splitsen in een periode voor de verhoging en een periode na de verhoging."

http://www.rendement.nl/fiscaal/nieuws/id7486-vooruitbetalen-helpt-niet-bij-verhoging-btw.html

Toegevoegd na 46 minuten:
In reactie op de aanvulling van je vraag: het antwoord staat wel op de site van de belastingdienst, alleen kost dat enig zoekwerk.

Als je naar deze link gaat:

http://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/connect/bldcontentnl/themaoverstijgend/nieuws/overgangsregeling_btw_voor_aangekochte_nieuwbouwwoningen

dan vind je onderaan een link naar de site van de rijksoverheid:
http://www.rijksoverheid.nl/documenten-en-publicaties/kamerstukken/2012/06/19/schriftelijke-antwoorden-en-nota-van-wijziging-n-a-v-wetgevingsoverleg-d-d-18-juni-2012.html

En daar kun je een document downloaden waar letterlijk in staat:
"Als gedeeltelijk is vooruitbetaald in april 2012 voor de levering van een goed na 30 september 2012, geldt uiteindelijk over de hele prijs het nieuwe 21%-btw-tarief."

Wat wel een beetje overeenkomt met jouw situatie.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
ronron1212
11 jaar geleden
De levering van de dienst is bepalend +

Andere antwoorden (1)

Hallo gast118809,

Bepalend is het moment waarop je de goederen levert of een dienst verleent. Vindt de levering of dienst plaats vóór 1
oktober 2012, dan kun je het tarief van 19% toepassen. Het maakt hierbij niet uit, als je pas na 1 oktober een factuur stuurt.
Maar als je gedeeltelijk of geheel vooruit factureert en je levert pas nà 1 oktober, dan moet je het hogere tarief van 21% gebruiken.

Met vriendelijke groet,

Tony
Webcareteam Belastingdienst
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Hierbij heb ik dan nog de volgende vraag: Hoe moet er gehandeld worden bij een jaaroverschrijdend project waarbij termijnsgewijs gefactureerd wordt? (bijvoorbeeld een termijn (Van de totale aanneemsom) bij aanvang werkzaamheden, een termijn bij 20% gereed werkzaamheden, een termijn bij 40% gereed etc). De start was bijvoorbeeld oktober 2011 (toen ook eerste termijn factuur gestuurd) en einde werkzaamheden is in december 2012.