Ben je als ondernemer verplicht een korting te vermelden te vermelden op je factuur?

Ik ben in conflict met een internetbedrijf die nagelaten heeft een korting te vermelden op een factuur, en deze korting ook nimmer gemeld heeft in hun offerte of onze e-mail correspondentie.

Nu ik mijn overeenkomst (binnen de wettelijke termijn) wil opzeggen geven zij aan dat deze 'korting' komt te vervallen.

Ik ben van mening dat ze de korting specifiek hadden moeten vermelden op hun factuur of in hun correspondentie naar mij toe.

Klopt dit?

Toegevoegd na 1 minuut:
Ik moet dus nu ineens een bedrag bij betalen.

Weet jij het antwoord?

/2500

Hoe een ondernemer het ook doet: de prijs die uiteindelijk betaald moet worden, dient op de facuur te worden vermeld. (Anders heeft de belastingdienst ook geen enkele controle meer op de juistheid van de omzet.) Kortingen zijn in feite 'omzetcorrecties' Dus of een ondernemer nou zijn factuur opstelt als: Aan u geleverde goederen X d.d. XX-XX-XX 1000.- Kwantumkorting 20% -/- 200.- ------------- Door u te betalen 800.- Of dat hij er gewoon op zet: 'aan u geleverde goederen X d.d. XX-XX-XXXX 800.-' (ofwel: korting inbegrepen in prijs) doet er niet toe. Voor het inzicht en de commerciële kant van de zaak lijkt me eerstgenoemde methode het beste. Van de site van de Belastingdienst: "Voor elk btw-tarief of vrijstelling moet op de factuur vermeld staan: ■de prijs per stuk of eenheid, exclusief btw ■eventuele kortingen als die niet in deze prijs zijn opgenomen." Het apart vermelden van een korting hoeft dus alleen als de korting niet in de prijs per stuk of eenheid (exclusief btw) is opgenomen.

Wat op papier staat is geldig tenzij in strijd met de wet. Wanneer jij volgens de overeenkomst of volgens de wet de relatie kunt opzeggen dan ben je verschuldigd wat er op papier staat tot de beëindiging. Vaak geven ondernemers korting, maar daar willen ze ook iets voor terug. Bijvoorbeeld dat de korting vervalt wanneer iemand niet een bepaalde hoeveelheid afneemt of een bepaalde tijd klant blijft. Staat dat niet in de overeenkomst, dan heb je er ook niets mee te maken.

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100