Ben je als ondernemer verplicht een korting te vermelden te vermelden op je factuur?

Ik ben in conflict met een internetbedrijf die nagelaten heeft een korting te vermelden op een factuur, en deze korting ook nimmer gemeld heeft in hun offerte of onze e-mail correspondentie.

Nu ik mijn overeenkomst (binnen de wettelijke termijn) wil opzeggen geven zij aan dat deze 'korting' komt te vervallen.

Ik ben van mening dat ze de korting specifiek hadden moeten vermelden op hun factuur of in hun correspondentie naar mij toe.

Klopt dit?

Toegevoegd na 1 minuut:
Ik moet dus nu ineens een bedrag bij betalen.

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
3.5K
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Hartelijk dank voor je uitgebreide antwoord. Het bedrijf heeft het totaalbedrag nergens vermeld. Op de website staat alleen een prijs met de korting al inbegrepen. Immers, de korting is volgens hun standaard, behalve... Ik lees op de website van de belastingdienst dat kortingen en vooruitbetalingen die men aftrekt van het bedrag dat men in rekening vermeldt, moeten worden vermeld op de factuur. Dat ondersteunt jouw antwoord. Nogmaals bedankt!

Antwoorden (2)

Hoe een ondernemer het ook doet: de prijs die uiteindelijk betaald moet worden, dient op de facuur te worden vermeld. (Anders heeft de belastingdienst ook geen enkele controle meer op de juistheid van de omzet.)
Kortingen zijn in feite 'omzetcorrecties'

Dus of een ondernemer nou zijn factuur opstelt als:
Aan u geleverde goederen X d.d. XX-XX-XX 1000.-
Kwantumkorting 20% -/- 200.-
Door u te betalen 800.-

Of dat hij er gewoon op zet: 'aan u geleverde goederen X d.d. XX-XX-XXXX 800.-' (ofwel: korting inbegrepen in prijs) doet er niet toe.

Voor het inzicht en de commerciële kant van de zaak lijkt me eerstgenoemde methode het beste.

Van de site van de Belastingdienst:
"Voor elk btw-tarief of vrijstelling moet op de factuur vermeld staan:
■de prijs per stuk of eenheid, exclusief btw
■eventuele kortingen als die niet in deze prijs zijn opgenomen."

Het apart vermelden van een korting hoeft dus alleen als de korting niet in de prijs per stuk of eenheid (exclusief btw) is opgenomen.
Computoon
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Bedankt voor je antwoord. In mijn geval stond de korting niet op mijn factuur vermeld. Nu moet ik echter wel de niet in rekening gebrachte korting betalen. Een x aantal maanden verder. Mijns inziens had het bedrijf de korting direct moeten melden op de factuur zodat ik wist dat er een korting werd verstrekt. Dat ik nu nog met een naheffing van een korting wordt geconfronteerd valt me nogal rauw op m'n dak.
Computoon
11 jaar geleden
Dat kan ik me voorstellen. In feite heeft het bedrijf dus (vanuit dat bedrijf gezien) te weinig gefactureerd en brengt men nu alsnog het verschilbedrag in rekening. Dit zou je wel moeten kunnen controleren. Bijvoorbeeld doordat men een (papieren/digitale) prijslijst (en eventuele andere voorwaarden) verstrekt van de 'normale' prijzen zoals die golden ten tijde van jouw contract. Anders is controle lastig en kunnen ze jou de rechtmatigheid van de factuur niet aantonen. Wat overigens wel mogelijk is (maar dat is wat anders dan een 'korting' achteraf in rekening brengen) is het volgende: het sturen van een factuur voor een prijsverschil omdat een overeengekomen contractvolume niet gehaald is, terwijl dat contractvolume de basis was voor de prijs per eenheid. Voorbeeld: . In de krantenwereld komt het voor dat klanten een mm-contract afnemen voor advertenties. Stel dat men daarin overeenkomt dat 100.000 millimeter worden afgenomen binnen een jaar tijd. Op basis van deze verwachte contractuele afname wordt ook het mm tarief vastgesteld. (Hoe groter het contract, hoe lager de prijs per mm). Stel dat een klant aan het einde van het jaar maar 10.000 mm heeft afgenomen. Dan heeft hij aan zijn kant niet voldaan aan de verplichting en in feite een te laag tarief betaald. De krantenuitgever kan dan, afhankelijk van wat in de eveneens overeengekomen algemene voorwaarden staat, twee dingen doen (als een 'commerciëlere oplossing' niet in het vooruitzicht ligt):
- de al afgenomen mm's herrekenen voor het verschil tussen (contractprijs bij 10.000 mm -/- contractprijs bij 100.000 mm) OF
- de nog niet afgenomen mm's in rekening brengen voor de contractprijs.
In dat geval volgt ook een factuur achteraf voor een 'korting'. De juistheid van zo'n nota is relatief eenvoudig aan te tonen, omdat de uitgeverij over opvraagbare tarieflijsten beschikt.
Wat op papier staat is geldig tenzij in strijd met de wet. Wanneer jij volgens de overeenkomst of volgens de wet de relatie kunt opzeggen dan ben je verschuldigd wat er op papier staat tot de beëindiging.

Vaak geven ondernemers korting, maar daar willen ze ook iets voor terug. Bijvoorbeeld dat de korting vervalt wanneer iemand niet een bepaalde hoeveelheid afneemt of een bepaalde tijd klant blijft.

Staat dat niet in de overeenkomst, dan heb je er ook niets mee te maken.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Bedankt voor je antwoord. Het is me nog niet duidelijk wat 'op papier' concreet betekent. De korting die verstrekt is staat alleen in algemene termen vermeld op de website. Is wat op een website staat vermeld rechtsgeldig als zijnde 'op papier'?