Ik moet ivm schulden schuldhulp in, kan ik nu samen met vriendin, die al 1 jr. schuldhulp heeft, eigen bedrijf beginnen? zie uitleg..

Loop al jaren met plannen om voor mezelf te beginnen, maar omdat ik het sowieso niet alleen zou kunnen, en ik niemand kende, die hierin met mij zou willen/kunnen gaan, verdween het plan naar de achtergrond, maar nu valt ineens alles op zijn plaats, en heb ik ook nog een gelijkgestemde gevonden.
Dit gaat zeker weten een succes worden!!
Alleen, heb ik me net aangemeld bij schuldhulp, en mijn nwe, zakenpartner heeft al 1 jr. schuldhulp.
Hoe kunnen we voorkomen, dat onze schuldersers ons direct in de nek springen, en door allerlei beslag, onze zaak direct om zeep helpen?
Kunnen we de gemaakte afspraken, "overnemen", en bijv. een betaalpauze inlassen, zodat we ons bedrijf opgestart krijgen,hoe kunnen wij die schuldeisers ( even) op afstand houden, wij hebben beiden een uitkering momenteel, ik abw, zij wao, deze kans is de kans om eindelijk van die uitkering af te komen!!!

11 jaar geleden
3.8K
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Twee mensen die geen van beiden met geld om kunnen gaan willen een eigen bedrijf beginnen? Wat is er tegen op werken in loondienst?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Beestenboel,weet je wel waar je aan begint?
Het risico wat je wilt gaan lopen is erg groot
Bovendien zal een bewindvoerder dit niet goedkeuren!
Die mensen zijn er om te helpen en die gaan niet toekijken hoe jij financiele risicos gaat nemen!
Ik zou wachten tot je weer kredietwaardig bent en dan pas iets opzetten
Je kunt nl niet starten met niks
Ik vind je ondernemingsdrang wel top! ;-)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Je schuldeisers kunnen niet ruiken waar je mee bezig bent en komen daar pas achter op het moment dat je geld gaat verdienen. Maar wat ben je van plan,? (welke branche, rechtsvorm, enz, details hoeven niet)
Ik neem aan dat je geen groot startkapitaal hebt, dus veel kan er ook niet in beslag worden genomen.
Met 100,- beginnen en opbouwen kan altijd. (wel opletten met je uitkering, ook afhankelijk van de soort uitkering)
Beestenboel
11 jaar geleden
U bent wel wat voorbarig,met Uw opmerking, dat wij geen van beiden met geld om kunnen gaan, dat je in de schuld geraakt, kan vele oorzaken hebben, in mijn geval zelfs buiten mijn schuld, (v)echtgenoot.
Verder is er niets op tegen in loondienst te werken, maar ik zou de laatste paar werkzame jaren graag met plezier naar mijn werk gaan, of is daar wat op tegen?
En een vriendin van mij, wil mij graag in het zadel helpen, omdat zij ook denkt, dat mijn plan zal slagen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
@ beestenboel. Ik begrijp dat je in loondienst werkt
Kun je je zaak er dan niet naast beginnen?
Dat doet mijn man ook
Is ook zonder investering begonnen en dan zijn de risicos vrijwel nihil
Laat je wel goed informeren bij de kvk over welke bedrijsvorm en houd prive en zakelijke bankrekeningen strikt gescheiden
Ik zou ook overleggen met je bewindvoerder
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Excuus, inderdaad voorbarig. Maar op die manier zullen instanties al gauw denken waar je bij aanklopt/van afhankelijk bent. Op zich vind ik het helemaal geen slecht idee om voor jezelf te beginnen, zeker niet als je al een paar jaar meeloopt, zoals ik nu begrijp. Ik zie hier direct boven een paar goede tips die ik zeker ter harte zou nemen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
De overheid helpt jou met belastinggeld en in plaats van te bedanken zodat je niet tientallen jaren moet afbetalen wil je de mensen aan wie jij geld moet betalen (die al minder gaan krijgen) vragen om niet in je nek te zitten en maar even nog wat langer te wachten? Te gek voor woorden, en mijns inziens ben je het niet waard om in de schuldhulpverlening te mogen en dat staat voor mij los van de oorzaak.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Een onderneming met laag risico, weinig startkapitaal en direct rendement zou in theorie mogelijk moeten zijn in een minnelijk traject, maar VS vraagt hoe ze de schuldeisers nog even van haar nek kan houden, en wil een betaalpauze inlassen. Blijkbaar is er dan toch een risico in de eerste tijd, of kost het opstarten veel geld. En dat lijkt mij niet kunnen, ook niet in een minnelijk traject waarbij het belangrijk is dat je je inkomsten op peil houdt.
Beestenboel
11 jaar geleden
Ik zit nóg niet in de schuldhulp, ben bang dat dit niet helemaal duidelijk was, daarom ook mijn vraag, ik krijg een zeker startkapitaal, maar ben bang dat schuldeisers direct beslag leggen op mijn startkapitaal, had natuurlijk het liefst samen met schuldhulp betalingsregelingen getroffen, en die ernaast door laten lopen, maar dan zoveel mogelijk zelf betalen tót het bedrijfje rendabel genoeg is om er én van te leven, én mijn schulden af te betalen, dus mevr. Pelle, ik ben er niet op uit om onder de schuld uit te komen, en dat belastinggeld, dáár heb ik mijn hele werkzame leven aan betaald, dus dat is een récht, en één troost voor U, mocht U wat overkomen, ik heb wel zoveel uren gewerkt, en belasting over afgedragen, dat er zelfs nog wat zou overschieten voor U!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Je maakt de zaak niet makkelijker. Als je dit in privé gaat doen, ben je het geld bijna zeker kwijt.
Zet je een BV op, dan zijn privé en zakelijk in principe gescheiden. Dus ook de schulden zijn gescheiden.
Echter is dit niet het geval als je de BV opricht om privé geld voor schuldeisers te ''verstoppen''
Eigen geld zal dus ook in je BV niet veilig zijn, omdat de privé schulden er eerst waren. Vreemd geld is wel veilig. Hoe het met een BV in combinatie met een uitkering zit, geen idee.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Beestenboel, je kunt het mij niet kwalijk nemen dat jij onduidelijk bent geweest!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Maar dan nog: iedereen die een bedrijfJE begint denkt dat het een succes gaat worden, anders begin je niet maar of dit de tijd is dat jouw bedrijfje een succes wordt moet je nog zien, het aantal faillisementen is het hoogste ooit.

Antwoorden (5)

nee, dat zal niet gaan lukken.
met welk geld zou je je nieuwe bedrijf op willen starten?
nog meer schulden maken is echt geen strak plan, en dat is ook verboden als je in de schuldhulp zit.
het is het verstandigste eerst je oude schulden weg te werken, voor je nieuwe gaat maken.
bedenk ook dat veel bedrijven het hoofd maar net boven water kunnen houden, en dat je vertrouwen dat jullie zaak een succes gaat worden wellicht niet helemaal realistisch is.
sterkte!
11 jaar geleden
Sommige dromen moeten gewoon dromen blijven, zeker als je ze niet kan verwezelijken (zonder de hulp van anderen).
Het is een kwestie van rationeel te blijven en de dingen te blijven zoen zoals ze écht zijn. In jouw geval is dat geldtekort, schuldbemidelling, schuldeisers en een heleboel problemen uit het verleden waar je eerst schoon schip mee moet maken. Een zaak moet je kunnen beginnen met een schone lei, vanaf nul. Niet vanaf onder nul....
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Als je onder de wettelijke schuldsanering valt (WSNP) dan kan en mag dit in elk geval niet. Alles moet dan langs je bewindvoerder, en los van het feit dat ik aanneem dat je geen startkapitaal hebt, zal die ondernemen in wat voor vorm dan ook, in bijna alle gevallen niet toestaan. Het risico is te groot. Je mag geen nieuwe schulden maken, en dient ervoor te zorgen dat je zo snel mogelijk je schulden aflost. Ik begrijp dat je kansen ziet om op deze manier inkomsten te genereren die je in loondienst wellicht niet zou kunnen genereren, maar het gaat niet alleen om de inkomsten die je hebt, het gaat er ook om dat je zekerheid hebt over wat je kunt aflossen.

Als je in een minnelijk traject zit, bijvoorbeeld bij de volkskredietbank, zit het wettelijk wellicht(?) minder lastig in elkaar maar zit je met het 'probleem' dat al je schuldeisers mee moeten (blijven) werken aan jouw aflossingsvoorstel. Dat betekent dat er een bepaalde aflossing per maand is toegezegd, en dat er in de prakijk vaak geen ruimte is om tussentijds dit bedrag te wijzigen. Want als je schuldhulpverlener tegen één schuldeiser zou zeggen: "deze maand krijg jij even wat minder", en die schuldeiser beslist daarop om niet meer mee te werken aan het traject, mislukt het minnelijke traject, en is alleen de WSNP (dus via de rechter) nog mogelijk. Dat is ook de reden dat mensen in een minnelijk traject vaak vastlopen als ze bijvoorbeeld hun baan verliezen: de hoogte van de aflossing kan niet zomaar gewijzigd worden, er komt minder geld binnen dus de aflossing kan niet gehaald worden, en het minnelijke traject mislukt.

Los daarvan: je kunt niet zomaar je schuldeisers vragen om "even te wachten tot je weer geld hebt". Zelfs als je buiten je eigen schuld om in de schulden bent gekomen, moet je bedenken dat je schuldeisers daar NOG minder aan kunnen doen, en dat jij in feite leeft van hún geld. Zij hebben misschien ook wel een bedrijf, dat nu failliet dreigt te gaan omdat zoveel mensen hun rekeningen maar niet betalen. Het fatsoenlijke wat je te doen staat, is ervoor zorgen dat je zo snel mogelijk de schulden aflost die nog openstaan. Als je daar hulp bij nodig hebt: gelukkig hebben we daar in Nederland goede regelingen voor. Maak daar gebruik van, los je schuld af, en daarná mag je weer ondernemen wat je maar wilt. Maar je kunt niet de mensen die waarschijnlijk al heel lang wachten op geld dat hen TOEKOMT, vragen om even te wachten omdat jij graag een onderneming wilt starten. Echt niet.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
dit mag/kan helemaal niet !

schuldhulpverlening... als je het woord leest zegt het al alles!
je hebt op wat voor manier dan ook schulden gemaakt, je hebt hulp gezocht, die krijg je nu en dan wil je een bedrijf beginnen...

no way, geen kans van slagen... en hebben het nog helemaal niet over je vriendin/zakenpartner.

het beste wat je nu kunt doen, is de hele ´schuldhulp-rit´ uitzitten.
dat kan 3 tot 4 jaar duren, maar soms veel langer, al zegt de kredietbank dat niet als je er net aan begint ... (ja, ik ben een ervaringsdeskundige!)

daarna, als dat succesvol afgesloten kan worden, deze tijd van je leven, daarna kun je je richten op de toekomst en die kun je misschien nu al voorbereiden.

je kunt informatie halen bij de kamer van koophandel, misschien kun je cursussen gaan doen, alles om na de schuldhulpverlening je leven op de rit te zetten en zelfs eigen baas te worden...

vergis je trouwens niet daarin, nieuwe bedrijven daarvan gaat 50% binnen de eerste 2 jaar over de kop.
van de 50% die door kan, redt ook nog een gedeelte het niet.

conclusie:
het lijkt geweldig, eigen baas, maar is heel moeilijk om je aan alle regeltjes te houden en niets te vergeten, zoals belasting betalen !
het is heel moeilijk om een succesvolle ondernemer te worden...

sterkte in de schuldhulp !
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Een eigen bedrijf is in deze tijd met al dat gekonkel in de banken-wereld en de daarmee gepaard gaande firma's van list en bedrog en dergelijke niet eenvoudig inderdaad. Je bent verplicht een boekhouder te nemen, elk kwartaal je omzet belasting te betalen, wel eerst een nummer bij de kamer van koophandel (what's in a name) aanvragen, vaak met de verplichting een eigen kapitaaltje van rond de 10.000e of meer te hebben staan op de bank, (aantoonbaar) als een garantie dat je aan eventuele verplichtingen kan voldoen inzake een zakelijke tegenvaller.

Nu ligt het er aan wat voor soort bedrijf je zou willen beginnen natuurlijk. Gaat het om een tattooshop eventueel met piercing mogelijkheden of wat dan ook zou ik zeggen doe het de eerste tijd in je achterkamer met alleen mond tot mond reclame en spaar wat geld. Dan kan je er later altijd nog voor kiezen om "legitiem" te worden nietwaar.

Als jij en je zaken partner denken dat er brood in zit moet je de gok gewoon wagen, je hebt nu ook niks en waar niets is valt ook niets te halen nietwaar.
De hele maatschappij is na de oorlog weer op poten gezet door harde werkers en (om met van Kooten en de Bie te spreken) de vrije jongens.

Alle regels zijn gemaakt door hen die hun zakken al gevuld hadden dus die hadden makkelijk praten nietwaar.

Dus het antwoord op je vraag is, het mag niet, maar het kan wel, dus gewoon doen.