Waarom zijn de verzendkosten zo verschillend?

Bij de ene webwinkel betaal je ongeveer 2 euro verzenkosten terwijl de andere webwinkel ongeveer 6 of of hoger vraagt. Ik heb het hier over pakketjes onder de 1 kilo die verzonden worden binnen Nederland. Zijn de webwinkels soms vrij in het bepalen van de hoogte van de verzendkosten?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
1.9K

Het beste antwoord

Tot 2 jaar terug brachten bijna alle webshops verzendkosten in rekening. Partijen als Wehkamp en Otto verhogen die kosten nog met een bedrag voor administratieve afhandeling. Zo kom je bij hen op € 5,95 uit.

De vraag is hoe lang ze die lijn vol kunnen houden. Door toenemende concurrentie verandert er veel: er zijn steeds meer partijen die verzendkosten (en ook retourkosten) niet meer in rekening brengen, maar het als service zien aan de klant. Denk aan Zalando /Sarenza in de mode en Cosmox in de boeken/dvd verkoop.

Iedere webwinkel bepaalt dus zelf wat zijn/haar beleid is, maar onder druk van de markt zullen de partijen die forse verzendkosten rekenen wel gedwongen worden dit aan te passen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
De verzendkosten zullen toch echt links- of rechtsom in de prijs zitten. Wehkamp verzendt van alles voor onder de 6 euro, dat is helemaal niet zo extreem veel. Elk pakje wat niet door de brievenbus kan kost al bijna 7 euro.

Andere antwoorden (4)

Ja hoor, dat mogen ze natuurlijk zelf bepalen, als dat maar duidelijk op de website staat.

Sommigen doen het zo goedkoop maar stoppen stiekem een euro extra in de prijs zodat ze niet helemaal zelf de hogere kosten voor het verzenden hoeven te betalen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik denk dat het meer te maken heeft met een eventuele deal die ze met een postbedrijf hebben kunnen afsluiten.

Bol.com is bijvoorbeeld één van de grootste en meest bezochte webwinkels in Nederland. Bol.com zal ongetwijfeld een deal hebben gesloten met PostNL om heel aanlokkelijke tarieven te krijgen voor het verzenden. PostNL zou die business niet graag verliezen aan een andere aanbieder (bijvoorbeeld DHL) en gaat akkoord met lagere tarieven.

Dan zijn er nog legio postorderbedrijven die niet zo groot zijn, niet zo vaak iets versturen, PostNL zal ongetwijfeld niet onder de indruk zijn als die organisaties besluiten om die 10 pakketten per dag naar een DHL te brengen ipv via hen te bezorgen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
+
Er zijn webwinkels die pakketten 'onder rembours' laten uitleveren (= betalen aan de bezorger bij ontvangst van het pakket). Een veilig betaaldmiddel voor de webwinkel, want zo loopt de webshop je niet het risico dat de klant niet betaalt nadat er geleverd is. (Vooruit laten betalen kan ook, maar dat willen niet alle klanten en daarmee moet de webwinkel ook rekening houden.)
Rembours is echter een dure methode voor een webshop, want uiteraard moeten de kosten van die 'serviceoptie' ook betaald worden aan de expediteur.
Zo'n webwinkel belast die kosten dan door aan haar klanten.
Computoon
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Rembourskosten zijn geen verzendkosten, je kunt altijd kiezen tussen vooruit betalen en rembours en dan zie je ook het prijsverschil.
Bij PostNL kost het een webwinkel ongeveer 5,75 euro per pakket. Ongeacht grootte en gewicht tot een maximum. Dus 1 kilo is in de basis gelijk aan 20 kilo. Voor het gewicht komt er een kleine variabele bijdrage bij.

Het is de verkoper geheel vrij om te kiezen wat hij jou als klant aanbiedt.

Product voor 10 euro met 5,75 verzendkosten.
Product voor 15,75 euro met nul euro verzendkosten.
Product voor 10 euro met 4,95 verzendkosten. (=minder winst)
Product voor 10 euro met 5,75 verzendkosten maar geen restitutie van verzendkosten bij retour.. of juist wel.

Voor hogere verzekering of aangetekend versturen zijn er ook verschillende opties.

Grotere afnemers van PostNL hebben uiteraard een betere onderhandelingspositie en kunnen korting vragen.

Kijk eens goed op vergelijk en reviewsites over de webwinkels. Niet elke winkel heeft zijn zaakjes goed voor elkaar. Voor lage verzendkosten kan je soms veel gedoe krijgen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Hoe kom je er bij dat het 5,75 is? Het is (zolang je geen deal hebt met post nl) voor iedereen 6,75: http://www.postnl.nl/zakelijk/ Verder is je antwoord prima.