Wat zijn de voordelen van het schrijven van een ondernemingsplan?

Waarom is het slim om een ondernemingsplan te schrijven en wat heb je eraan? Wat zijn de voordelen? Je hebt toch niet persé een bedrijfsplan nodig voor een inschrijving bij de Kamer van Koophandel?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
2.5K

Antwoorden (5)

Als je een onderneming wilt beginnen is het verstandig eerst een ondernemingsplan te maken. In sommige gevallen is het niet enkel verstandig maar ook verplicht om een sluitend ondernemingsplan te maken. Bijvoorbeeld indien er bij een financiële instelling om geld wordt gevraagd.

Als je een eenmansbedrijf wilt beginnen is het idd niet nodig, als je financieel onafhankelijk bent.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Oke. Een voordeel is dus dat je terecht kan bij een financiële instelling voor een lening.
Je kunt niet zomaar in het wilde weg ineens een bedrijf gaan beginnen (geloof me, er zijn mensen...), Het is niet slim om er een te maken, het is dom als je het niet doet.

In een ondernemingsplan ga jij jezelf een aantal belangrijke vragen beantwoorden, Elke vraag moet je toch even over nadenken. Hierdoor krijg jij structuur in je bedrijf. Het ondernemingsplan informeert jezelf en anderen over het doel van jouw bedrijf. Maar ook hoe jij je doel gaan bereiken, met welke middelen.

Toegevoegd na 1 minuut:
Een goed ondernemersplan is ook belangrijk om vreemd vermogen aan te trekken, veel banken of leveranciers kennen jouw (nieuw) bedrijf niet, en willen iets hebben waardoor je ze wel leren kennen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Een ondernemersplan is niet nodig voor de KvK. Maar wel voor de bank als je geld nodig hebt om je bedrijfsplan te financieren.
ronron1212
11 jaar geleden
Voor de inschrijving KvK heb je het inderdaad niet nodig. Daar is het wel handig om te weten wat je wilt, in ieder geval de organisatievorm die het meest geschikt voor je is. Dan kun je dat daar allemaal in ieder geval aangeven.

En in plaats van uit te gaan waarom het zou moeten, zou je het ook van de andere kant kunnen bekijken. Als je je eigen bedrijf wilt beginnen heb je daar vast veel ideeën over. En vragen. Waar moet je beginnen. Met het plan dus.

Je zou eerst eens kunnen beginnen om alle globale onderdelen op 1-2 A4 te zetten. Wat wil je gaan doen en vooral waarom. Wie en wat heb je nodig. heb je de kwaliteiten en vaardigheden om ondernemers te zijn of te worden.

Door een plan te maken krijgt je onderneming vorm. zie het als het ontwerp van een huis voor dat je echt gaat bouwen. Waar komt de keuken, waar de badkamer? Wat heb je nodig, hoe wil je het uitzicht.

Dat geldt ook voor je onderneming. Door het plan krijg je meer focus, nieuwe ideeën, weet je welke acties je uit moet gaan zetten en vooral, kun je je zelf onderscheiden als ondernemer.

Neem dus vooral niet het standaard sjabloon dat iedereen pakt voor het schrijven van een plan. Gebruik dat wel om te bedenken waar je het allemaal over moet hebben en maar er vervolgens echt jouw plan van. Daarmee kun je, ook bijvoorbeeld investeerders laten zien wie JIJ bent als ondernemer. Alle onderdelen van het plan die voor jou niet van toepassing zijn, laat je achterwege, die hoeft men dan ook niet te lezen.

En met het plan kun je in eerste instantie starten. Wil je later uitbreiden of een nieuwe dienst of een nieuw product toevoegen aan je bedrijf, dan heb je al een basis waar je van uit kunt gaan. En je kunt kijken hoe je bedrijf vordert ten opzichte van je plan.

Wees wel praktisch en reëel in de zaken die je vastlegt, zoek alles goed uit, doe onderzoek, kortom een goede voorbereiding maakt je enthousiast, of...

laat in het ergste geval blijken dat je misschien niet aan een eigen onderneming moet beginnen.

Veel succes, mocht je inderdaad voor je zelf gaan beginnen!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Er zijn veel redenen waarom je een ondernemingsplan zou kunnen of moeten schrijven. Maar een reden die ik zelf belangrijk vind, is koers. Veel nieuwe ondernemers zijn enthousiast, niets is te gek om het bedrijf tot een succes te brengen. Maar dat is het wel, wees voorzichtig met je bedrijf en lees af en toe terug waarom je het hebt opgericht, wie je doelgroep is en wat jou onderscheidend maakt.