Zin er hier mensen die ervaring hebben met het volgende: ''Eigen 'BV(geen zzp) begonnen via een uitkering van het UWV?

Mijn baas is twee jaar geleden via een uitkering een BV begonnen en moet aan het UWV een x bedrag gaan terug betalen,, dit terwijl hij juist verlies heeft gemaakt. Hij is namelijk verplicht om zichzelf loon uit te betalen, en maakt mede daardoor verlies op zijn bedrijf op het moment. Hij is het er dus niet mee eens dat hij nu moet gaan terug betalen,

Hebben mensen ervaringen met het opstarten van een ''BV'' via een uitkering van het UWV?(dus GEEN ZPP;))
Moest jij ook, in jou ogen onterecht, geld terug betalen?

Wat zijn jullie ervaringen vanuit algemeen perspectief gezien met het UWV en het oprichten van een ''BV?''
Zijn er mensen die zich in bovenstaande situatie herkennen?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Antwoorden (1)

Ik vind het een rare vraag en ik denk eigenlijk dat deze niet mag volgens de richtlijnen van goeievraag.nl omdat het wat weg heeft van een inventariserende vraag.

Bij een BV moet een directeur-grootaandeelhouder (DGA) wel een salaris uit het bedrijf halen. In tegenstelling tot een eenmanszaak waarbij de winst het belastbare inkomen is, komt een DGA in loondienst bij zijn eigen BV. Hij ontvangt dus een vast salaris, ongeacht de winst van het bedrijf. Dat betekent dus ook dat als het bedrijf het slecht doet, hij alsnog een salaris uit het bedrijf zou moeten krijgen.

Wat er nu gebeurd lijkt te zijn is dat jouw baas zichzelf op papier wel een salaris betaalt, maar dat hij dat geld niet daadwerkelijk overmaakt. In feite heeft het bedrijf dus een schuld ten opzichte van de DGA.

Wel nu de vraag: is deze invordering van het UWV onterecht? Mijns inziens niet. Jouw baas had van tevoren moeten weten dat hij als DGA een salaris zou ontvangen en dat hij hierdoor geld terug moest betalen aan het UWV. Als hij van tevoren geen rekening hiermee heeft gehouden, met alle respect, dan heeft hij zich dus niet goed geïnformeerd en is heeft hij nu pech. Hij had kunnen weten dat hij in zijn bedrijfsplan ruimte had moeten houden voor het betalen van salaris aan zichzelf.

Als hij als eenmanszaak begonnen was, en er was vrijwel geen winst, had hij niet in de situatie geweest dat hij geld terug moest betalen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
ronron1212
11 jaar geleden
Is ook een beetje raar een bv starten van uit een uitkering voor het oprichten van een bv moet er € 18.000 op de rekening van de bv staan. Beetje veel geld voor als je een uitkering hebt.