ik handel via MP met particulieren en verkoop deze weer via MP aan particulieren met 500 euro winst. Ik werk daarnaast gewoon fulltime? mag dat?

ik werk 173 uur per maand met vast contract.
ik heb urenlang op google gekeken, maar wil gewoon inhuis tuin en keukentaal uitgelegd hebben. De site van de belastingdienst snap ik niks van.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
1.4K

Antwoorden (3)

Dat mag maar er zijn een aantal mogelijke beperkingen. Ten eerste moet je je inkomsten opgeven bij de belastingdienst. Ten tweede heb je mogelijk in het contract met je werkgever iets staan over bijverdiensten. Bijvoorbeeld dat je geen bijverdiensten mag hebben die gerelateerd zijn aan je werk (concurrentiebeding).
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Als je beroepshalve gaar handelen, dan zal je net als een tweedehandshandelaars in auto's rekening moeten gaan houden met de BTW. Je moet daarover advies inwinnen bij het belastingkantoor. Je moet voorkomen dat de belasting je winst opslurpt. Wellicht moet je je omzet beperken tot die van een 'kleine ondernemer'. De belastingdienst (kantoor of website) is toch je enige antwoordgever, althans gratis. Anders moet je betalen voor een advies bij een belastingconsulent.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik begrijp jouw vraag als volgt: Ik heb vanwege een handel naast mijn baan neveninkomsten van zo'n 500 euro per maand (?). Is dit belast?

Het antwoord op die vraag is: ja, dit is belastbaar inkomen. Zodra het werk dat jij doet buiten de hobby- of familiesfeer valt dan gaat het om inkomsten uit werk. Die zijn in box 1 belast. Jij geeft aan dat jij 500 euro per maand (?) winst hebt: dat lijken mij geen bedragen voor een hobby: de definitie van een hobby is namelijk dat je er in principe geen winst mee maakt. Eventuele winst is bijvangst. Overigens geldt die redenering ook als het minder winst is: het blijft inkomen uit werk.

De grens tussen hobby en werk is in sommige gevallen niet gelijk duidelijk. Bij het verhandelen, zoals jij beschrijft, zal het vrij snel werk zijn. Het is iets anders als jij zaken inkoopt, repareert, en dan met een kleine marge weer doorverkoopt. Als jouw hobby het repareren van bijvoorbeeld voertuigen is, dan is de winst mooi meegenomen maar daar doe je het niet voor.

Dat betekent dat afhankelijk van je inkomen uit je baan je een deel van de neveninkomsten af moet dragen aan de Belastingdienst (van een derde tot de helft). Je nevenactiviteit kan dus minder lucratief zijn dan dat je denkt.

Daarbij komt ook dat als je inkomsten een regelmatig karakter krijgen, dat de Belastingdienst jou aanmerkt als ondernemer voor de omzetbelasting. Dit betekent dat jij BTW moet gaan rekenen voor jou klanten.

Dit terzijde: in jouw geval is de margeregeling van toepassing omdat jij inkoopt van consumenten. Daardoor hoef je alleen maar BTW over jouw 'marge' te rekenen. Maar dat is een detail: eerst moet jij bepalen of jouw inkomsten regelmatig zijn.

In de bron heb ik de criteria voor ondernemer voor de omzetbelasting geplaatst.

Let erop: mocht jij besluiten om jouw inkomsten aan te geven bij de inkomstenbelasting, dan moet je een (simpele) administratie bijhouden. Je mag alle kosten die je maakt aftrekken van je omzet.