Dient men altijd eerst de algemene voorwaarden bij de KvK of rechtbank te deponeren voordat deze pas rechtsgeldig zijn?

De reden waarom ik deze vraag stel is omdat ik momenteel bezig ben met de werving van projecten. Met voldoende projecten in de pijplijn, durf ik de pas stap te nemen me als ondernemer te registreren bij de KvK. Nu heb ik een geïnteresseerde opdrachtgever die mij een opdrachtformulier wil laten opmaken. Naar aanleiding van voorbeelden die ik op het internet heb kunnen vinden, vormen algemene voorwaarden hier ook een onderdeel van.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Het beste antwoord

Nee, dat hoeft niet. Bij de vraag of algemene voorwaarden rechtsgeldig zijn is de eis van de wet dat deze voor de wederpartij beschikbaar zijn. Dat betekent dat de tegenpartij voordat jij de overeenkomst sluit deze in heeft moeten kunnen zien.

De wet stelt dat als het redelijkerwijs niet mogelijk is om iedere klant van tevoren kennis te laten nemen van de algemene voorwaarden, bijvoorbeeld als u een supermarkt heeft waar het ondoenlijk zou zijn dat er bij de ingang een medewerker staat die de algemene voorwaarden uitdeelt, dat het voldoende is dat de algemene voorwaarden:
* bij de griffie van een rechtbank;
* bij de Kamer van Koophandel;
* of duidelijk bij de gebruiker (jijzelf) klaarliggen.

Bij jouw opdrachtgever is het dus voldoende om bij de offerte aan te geven wat de algemene voorwaarden zijn. Doe dit wel op zo'n manier waarop jij aan kan tonen dat de opdrachtgever hier kennis van genomen heeft. Dus bijvoorbeeld om deze voor te drukken op je offertepapier (laat de tegenpartij bij conflicten dan maar bewijzen dat hun offerte die voorwaarden niet hadden) of door deze duidelijk met de offerte per email mee te sturen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dank voor je uitleg +

Andere antwoorden (1)

Nee, dat is niet nodig. Het gebeurd zodat iedereen de Algemene Voorwaarden kan inzien. Als jij algemene voorwaarden hanteert, dan moet je die voor dat de jij de opdracht aanneemt aan de klant ter beschikking stellen. Dan kan de klant de voorwaarden meenemen in zijn besluit.
Eigenlijk zijn AV een soort van standaard contract, en hoef je wat daarin staat niet in het opdrachtcontract apart te noemen
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
dank voor je snelle antwoord +