Vanaf welk moment is een idee wettelijk beschermd?

Stel iemand zegt tussen neus en lippen "goh iemand zou dit en dit moeten oplossen door dit en dit te doen".

Is dat dan wettelijk gezien een idee dat al beschermd is?

Vanaf welk moment is een idee beschermd?

In Amerika zijn er vaak rechtzaken over iemand die een idee had en dat iemand anders er mee aan de haal gaat. Zoals bij Facebook. Is dit alleen in Amerika zo? Of is dit ook in Nederland zo?

Alle informatie is wel over dit onderwerp.

Toegevoegd na 34 minuten:
Ik ben eigenlijk vooral benieuwd naar hoe zeer mondeling uitwisseling van een idee beschermd is.

Vooral in Nederland.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
1.3K

Antwoorden (2)

Als je een idee hebt moet je het niet tegen iemand zeggen maar gewoon in de krant/internet plaatsen (met jouw naam erbij uiteraard) of het apparaat/concept maken uitwerken en het tonen aan de wereld. Je hebt dan namelijk bewijs dat jij het bedacht hebt en dan kan je aanspraak maken op Prior Art.

Toegevoegd na 4 uur:
Ik denk dat Amigo juist is en dat Prior Art alleen maar interessant is om een patent tegen te houden of te vernietigen, niet om deze te krijgen.

Mondeling vertellen is gewoonweg dom, op het moment dat je dat doet ben je alle controle kwijt, het is dan nooit meer te bewijzen dat jij het bedacht hebt. Dan moet je hele rare rechtszaken gaan voeren waaruit blijkt dat jij wel de middelen/verstandelijke vermogen/kennis hebt om iets uit te vinden en de ander niet. Dit is met de uitvinding van de televisie zender/ontvanger gebeurd volgens mij.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
amigo
12 jaar geleden
ik ben het hier niet mee eens. Je staat dan wel te boek als de eerste die het publiceert maar je kunt het idee dan niet meer beschermen voor eigen gebruik.
Dat kan alleen als je een octrooi aanvraag indient VOOR je het publiceert. Onderzoekers op een universiteit gaan daar wel eens de fout mee in, die vinden het zo leuk over hun ontdekkingen te praten dat ze op een congres of zo iets laten zien en dan hebben ze daarna een probleem met een patent krijgen”
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ah, daar zou je best eens gelijk in kunnen hebben.
amigo
12 jaar geleden
Nou maken we het heel krom maar je toevoeging waar je mij gelijk in krijgt is dus helemaal juist (kun je het nog volgen ha ha). Aan prior art heb je alleen iets om te voorkomen dat een ander er een patent op krijgt.
amigo
12 jaar geleden
mmmm ik maak het NOG onduidelijker: "krijgt" moet zijn "geeft"
Iets is pas wettelijk beschermd als je er patent/octrooi op hebt gevraagd EN gekregen. En dan nog alleen in de landen waar het patent is verleend.

Als je het openbaar maakt kun je ALLEEN voorkomen dat een ander er patent op aanvraagt want dat kan alleen op vindingen die nieuw zijn, maw nog nergens gepubliceerd.

Als iets niet is beschermd door een geldig patent kan iemand anders het gebruiken/maken ed.
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
@Eray97 Met iets wordt neem ik aan een uitvinding bedoeld, boeken/muziek kan je sowieso niet patenteren(dacht ik), daar ligt automatisch copyright op, maar dat is weer iets anders als patent. Als je een patent op een verhaal zou kunnen krijgen zou je hele gekke dingen kunnen krijgen, volgens mij is het wel geprobeerd, maar dan mag je dus ook een verhaal wat sterk lijkt gaan dwarsbomen.
amigo
12 jaar geleden
een idee is een uitvinding en die bescherm je met een patent en echt nergens anders mee. copyright is iets heel anders.