Ik vermoed dat het om een ijzergieter gaat. Wallonie had al vroeg ijzerindustrie en gieterijen, waar waarschijnlijk ook palen en hekken e.d. werden gegoten. In het Engels komt de naam "pole caster" ook voor.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Even zonder opzoeken: ik denk dat het iemand is die de paaltjes die her en der in een stad staan maakt.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Wanneer deze benaming te maken heeft met het "gieten van palen" zul je moeten denken in de richting van mensen die funderingen maakten/maken (voor huizen bijvoorbeeld) door eerst een gat te "boren" om dit gat vervolgens vol te storten met beton of een voorloper daarvan.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Iemand die materiaal voor palen in een mal giet.