Wordt het loon van mijn zoon (15 jaar) van zijn eigen bedrijf bij mijn loon opgeteld?

Zodat ik meer belasting betaal of niet?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden

Antwoorden (1)

Nee, je zoon moet zelf belasting betalen over wat hij verdient. Dat hoef jij niet te doen.

Inkomen van kinderen kan wel gevolgen hebben voor andere regelingen, maar dat is voor een 15-jarige nog niet van toepassing. Voor de huurtoeslag telt het inkomen van inwonende kinderen vanaf 23 jaar boven een bepaalde grens mee voor de berekening van je recht op toeslag, en voor de kinderbijslag tellen verdiensten van een kind van 16 of 17 mee (zie bron). Ik kan geen regelingen bedenken waarbij het inkomen van een 15-jarige invloed heeft op het inkomen van de ouders. Zelfs voor een Bijstandsuitkering tellen namelijk inkomsten van minderjarig kinderen ('ten laste komende kinderen) niet mee.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
fisbel
9 jaar geleden
Voor de huurtoeslag kan het inkomen van een kind (medebewoner) jonger dan 23 jaar wel invloed hebben. Vrijgesteld is het inkomen tot € 4706. Het meerdere inkomen telt mee voor de huurtoeslag. Het inkomen van een kind van 23 jaar of ouder telt volledig mee.
http://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/connect/bldcontentnl/belastingdienst/prive/toeslagen/informatie_over_toeslagen/hoe_werken_toeslagen/hoogte_van_mijn_toeslag/huisgenoot