Wat is een boekhouder precies allemaal nodig voor BTW aangifte en Jaarrapport opmaken?

Voor detailhandel. Ik houdt dit nu zelf bij in een excelbestand zodat het straks makkelijker is voor de boekhouder, en mij daarmee ook kosten bespaart.

Ik houdt bij: inkoop en verkoop met te vorderen en af te dragen btw, voorraad, en kosten zoals rekeningen en bedrijfsbenodigdheden etc. Omdat het een webwinkel is houdt ik ook nog verzendkosten bij omdat ik daar ook btw over moet afdragen.

Verder weet ik het eigenlijk niet meer wat ik dan nog meer zou moeten bijhouden. Ik moet overigens nog een boekhouder zoeken, dus die kan ik niet vragen.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
1.7K

Antwoorden (5)

Als je het Excelbestand en alle onderliggende in- en verkoopfacturen en/of bonnen aan hem levert, moet dat lukken!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
indien je ook met een kas werkt, dien je ook een 'kasboek' te leveren aan je boekhouder. Aangezien hier als extern weinig tot geen controle over is of deze juist verantwoord wordt in de jaarrekening.
Daarnaast zorgt je boekhouder er (als het goed is) ook voor dat hij jou zo min mogelijk belasting laat betalen (binnen de grenzen van de wet).
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
het gaat niet alleen om de contante verkopen, maar ook als jij een inkoop contant betaald. Vervolgens moeten de kasstortingen ook weer aangesloten kunnen worden met de ontvangsten op de bankrekening. Bron: eigen ervaring; zijnde een bijna afgestudeerde accountant in de samenstelpraktijk.
In principe al je in- en verkopen, en als je kosten. Inkopen zijn goederen die je koopt voor de verkoop, kosten zijn de zaken die je betaald zoals bijvoorbeeld huur, reiskosten.

Het handigst is om je facturen (in en verkoop), uiteraard netjes gesorteerd, je bankafschriften (ook voor de bankkosten) en je kasboek naar de boekhouder te doen. Denk ook aan dingen zoals reiskosten (alle zakelijke ritten mag je voor 0.19 pr km opvoeren), verzekeringen, investeringen vanuit prive zoals bijvoorbeeld een computer.

Een kleine administratie kan nog in Excel, bij een grotere gaan de boekhouders liever over op een boekhoudprogramma, omdat de verschillende kosten soorten dan beter te splitsen zijn, en de jaarrekening er makkelijker van wordt.

Vraag bij je nieuwe boekhouder met welke programma's hij/zij werkt. Exact is goed maar duur, Snelstart is eenvoudiger, goedkoper maar voor een groot bedrijf niet voldoende bijvoorbeeld.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Je moet alle kosten de rekeningen die je betaald bijhouden dus inderdaad ook de portikosten de verkopen de us de facturen die je maakt genummerd oplopend zodat te controleren is of en hoeveel facturen er verstuurd zijn. Je ontvangen gelden bank dus. Niet te vergeten je prive onttrekkingen van de ontvangsten. Zoals je al zijn ook dus de ontvangen en de te betalen BTW. Mocht je dingen kopen voor je webwinkel met een grotere waarde dan moet hierover worden afgeschreven een kunnen deze rekeningen niet direct de kosten in maar dat weet je boekhouder verder wel.
ronron1212
12 jaar geleden
Voor wie geldt de btw?

Als u ondernemer bent, hebt u te maken met de btw. U betaalt over uw omzet btw aan ons. Meestal berekent u deze btw aan uw klanten. Van de inkopen en kosten die u maakt, kunt u de btw aftrekken.
Wanneer ondernemer voor de btw?

U bent ondernemer voor de btw als u zelfstandig een bedrijf of een beroep uitoefent. Meer hierover leest u bij Ondernemer.

Verplichtingen voor uw administratie
De Belastingdienst stelt geen gespecificeerde eisen aan een administratie maar volstaat met “een deugdelijke administratie te voeren op een manier die controlerende belastingmensen snel inzicht kan geven”. U dient uw administratie 7 jaar lang te bewaren zowel op papier als elektronisch. Ook voor agenda’s, notities, bankafschriften, kassabonnen, contracten etc. geldt deze bewaartermijn van 7 jaren.

Grootboekadministratie
Een grootboekadministratie bestaat uit een aantal “verzamelmappen” waarin u de inkomsten en uitgaven onderbrengt in groepen zoals bijvoorbeeld: geleverde producten, bankrekeningen, autokosten, telefoonkosten, ontvangen BTW, betaalde BTW etc. Al deze onderwerpen krijgen een nummer, een zogenaamd grootboekrekeningnummer. Het grootboek is eigenlijk de schil om de gehele boekhouding.

Debiteuren en crediteurenadministratie
Hierin staan de facturen van uw klanten en uw leveranciers gespecificeerd met bedragen, openstaande posten, btw etc. Deze gegevens zijn afkomstig van uw in- en verkoopadministratie.

Voorraadadministratie
Indien u werkt met inkoop en verkoop van goederen zult u minstens één keer per jaar moeten inventariseren en de voorraad en de waarde daarvan vermelden in de boekhouding. U kunt ook een geautomatiseerde voorraadadministratie bijhouden in sommige boekhoudpakketten. Dit is eigenlijk alleen interessant als u veel inkoopt en verkoopt.

In- en verkoopadministratie
De in- en verkoopadministratie bestaat uit het inboeken van uw verkoopfacturen en inkoopfacturen op grootboekrekeningen. In een boekhoudpakket worden verkoopfacturen vrijwel altijd automatisch bij het aanmaken van de facturen. Inkoopfacturen boekt u handmatig in het systeem.

Loonadministratie
Dit is alleen van toepassing als u personeel wanneer u personeel in dienst heeft

groet zie link(s)