Eigen bedrijf beginnen vanuit loondienstverband, hoe gaat dat in zijn werk? Wat moet ik de baas vertellen en wat juist niet?

Ik wil een eigen bedrijf beginnen (een webshop) de werkzaamheden liggen niet in lijn met mijn fulltime voor onbepaalde tijd baan.

Hoe kan ik mezelf en mijn werkgever hierop voorbereiden? Wat moet hij weten en wat juist niet?

De werkzaamheden voor mijn eigen bedrijf kan ik makkelijk in de avonden en weekenden doen. Tijdens "werkuren" hoef ik er niks aan te doen.

Iets tips, ideeën of linkjes naar websites hierover?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Het beste antwoord

Ik denk dat het enige wat jij moet controleren is of jij in je arbeidscontract iets hebt staan over het niet toestaan van nevenwerkzaamheden. Vaak zegt het arbeidscontract dat dit grond voor ontslag is.

Overigens is dit een vrij bezwarende bepaling. Ik betwijfel of een werkgever dit ook zo zwart-wit kan stellen. Zo had ik zelfs in een parttime contract (20 uur) zo'n bepaling staan, en dat is natuurlijk van de gekken. Als ik vrijwilligerswerk of zelfs een baan van 20 uur daarbij zou doen dan zou een rechter dat nooit als een geldige reden voor ontslag opvatten. Zie de bron voor een casus waar een rechter zo'n bepaling inhoudelijk toetst.

Dat betekent natuurlijk wel dat als jij de webshop buiten jouw werkuren kan beheren, én dat jouw werk niet aantoonbaar lijdt onder het beheren van die webshop, dat jij dat werk ook gewoon kan doen. Of je dit dan ook moet vertellen aan je werkgever weet ik niet: wellicht is het slimmer om dit niet te doen, wetende dat als hij er later een probleem van maakt dat jij in je recht staat.

Maar je moet natuurlijk wel ervoor zorgen dat je werk echt niet lijdt onder je bijbaan.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Je kunt bij de Kamer van Koophandel heel bruikbare seminars volgen over het opstarten van een eigen bedrijf. Dat wordt door heel Nederland gedaan.
Er komt van alles aan de orde, ook over het combineren ervan met een baan in loondienst. Mijn ervaring bij zo'n bijeenkomst was heel positief. Er was ruimte voor ieders individuele vragen.