Is een BV verplicht een rekening te betalen die pas na 4 jaar binnenkomt en iedereen deze is vergeten? Artikelnummer?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
gezien de wettelijke bewaartermijnen kan er geen sprake zijn van 'vergeten' ...

Antwoorden (1)

Ja.

"Artikel 3: 307 lid 1 BW geeft weer dat een vordering tot nakoming van een verbintenis uit overeenkomst verjaart na 5 jaren na aanvang van de dag volgende op die waarop de vordering opeisbaar is geworden.

Dit geldt ook voor rechtsvorderingen tot betaling van renten van geldsommen, lijfrenten, dividenden, huren, pachten en voorts alles wat bij het jaar of een kortere termijn moet worden betaald. (art. 3: 308 BW)

Nakoming verlangen van een consumentenkoop verjaart bijvoorbeeld al na verloop van 2 jaren. Indien 2 bedrijven met elkander zaken doen verjaart de vordering echter pas na 5 jaar. Hierbij geldt dat de verjaring pas ingaat vanaf het moment dat de vorderingen opeisbaar zijn geworden.

Om verjaring te voorkomen is het zaak om de verjaring te stuiten door een daad van rechtsvervolging zoals is bepaald in art. 3:316 BW.

Het daaropvolgende artikel 3:317 BW bepaalt dat stuiting plaatsvindt door een schriftelijke aanmaning of door een schriftelijke mededeling waarin de schuldeiser zich ondubbelzinnig zijn recht op nakoming voorbehoudt.

Hierdoor wordt de verjaringstermijn verlengd met de oorspronkelijke verjaringstermijn."

http://www.hofmanincasso.nl/arachna-Voorkom_verjaring_van_uw_vordering_!-119-1.htm
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik wil je een thump upje geven maar die mogelijkheid heb ik helaas nog niet. Bedankt! Heb je misschien ook nog wat antwoorden op mijn andere gestelde vragen?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dit gaat over de verjaring van een vordering. Maar is het niet zo dat de vordering pas ontstaat, nadat de rekening is verstuurd? Als bedrijf A in 2005 werkzaamheden heeft uitgevoerd voor bedrijf B, en bedrijf A stuurt de rekening pas in 2009, wat dan? Op mijn werk hebben we iets soortgelijks gehad (als bedrijf B) en wij zijn niet over gegaan tot betaling, omdat bedrijf A niet kon bewijzen dat zij daadwerkelijk werkzaamheden had uitgevoerd voor mijn werkgever. (bijvoorbeeld middels een door mijn werkgever ondertekende werkbon). Bedrijf A had duidelijk zijn zaakjes (administratie) niet op orde.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Een rekening is al een vordering. "Een vordering is, in informele zin, het aan een schuldenaar kenbaar maken, door een schuldeiser, van hetgeen er door die eiser van die schuldenaar wordt verwacht. Dat kan gaan over geld, of een bepaald doen of laten, maar in alle gevallen bedoelt men hiermee, dat er een verplichting wordt ingeroepen, tegen een ander. In de rechtswetenschappen bedoelt men met de term "vordering": Rechtsbetrekking, krachtens dewelke de één, (schuld)eiser, gerechtigd is te ontvangen hetgeen de ander, de schuldenaar, verplicht is, aan die een te geven - of voor die een te doen dan wel na te laten. Vordering betekent: eis." http://nl.wikipedia.org/wiki/Vordering
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Thnx voor de info mensen!