Maakt het qua belasting uit of de dividend die wordt uitgekeerd, wordt uitgekeerd aan een persoon of bedrijf?

Stel er is een bedrijf dat 10.000 euro aan dividend uitkeert. Er zijn slechts twee aandeelhouders, namelijk een bedrijf dat voor 50% aandelen bezit, en een persoon dat 50% aandelen bezit. Maakt dit qua belasting uit?
Dus dat het bedrijf meer/minder belasting over de 5.000 euro dividend moet betalen omdat het een bedrijf is en geen persoon?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Het beste antwoord

Bij uitkering aan zowel de natuurlijke persoon als de zakelijke rechtspersoon houdt het bedrijf - in de regel - voor het uitkeren de dividendbelasting in. Dit is 15%.

Wat er vervolgens dan gebeurt hangt af van de situatie.

Bij de particulier gaat het om inkomen uit aanmerkelijk belang (box 2). Het tarief is 25%. De reeds ingehouden belasting mag hiermee verrekend worden. Verder gelden natuurlijk alle andere regels met betrekking tot de algemene heffingskorting en aftrekposten.

Bij het bedrijf gaat het om een deelneming, omdat het meer dan 5% van de aandelen in handen heeft. Bij een deelneming geldt er een vrijstelling van de dividendbelasting. Het uitkerende bedrijf mag er dan voor kiezen om geen dividendbelasting in te houden. Als er toch dividendbelasting ingehouden is, kan de ontvangende partij dit verrekenen in hun vennootschapsbelasting. In dit geval is er dus effectief 0% belasting.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het ontvangende bedrijf hoeft inderdaad geen belasting te betalen over het dividend, omdat het uitkerende bedrijf dit al gedaan heeft. Zo wordt dubbele belasting tussen een moeder- en een dochtermaatschappij voorkomen. Als je geen aanmerkelijk belang hebt, dan is het tarief de 15% die al ingehouden is. Het kan dan natuurlijk wel in box 3 vallen. Het is inderdaad zo dat de dividendbelasting ná de vennootschapsbelasting van de uitkerende partij geheven wordt. Dus met die vennootschapsbelasting moet je rekening houden.

Andere antwoorden (1)

Divident dat aan een persoon wordt uitgekeerd wordt onderdeel van het belastbaar inkomen. Divident dat aan een bedrijf wordt uitgekeerd wordt onderdeel van bedrijfsinkomsten. En dat wordt inderdaad anders belast.