Ik heb net een bedrijf gestart en ben dus een startende ondernemer. Hoe zit het precies met btw betalen en terugkrijgen?

Kan ik ook meer btw terugvragen dan dat ik zelf afdraag?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
1.1K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Volgens mij hoef je als starter niet af te dragen. Je moet een bepaalde drempel bereiken om af te moeten dragen. Er bestaat volgens mij ook zoiets als de 'startersregeling' en een 'kleine ondernemersregeling'. Informeer bij de Belastingdienst.
MissBiggie
12 jaar geleden
Toch fijn dat je dat uitzoekt VOORDAT je een bedrijf start ...
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Kik op de site van de belastingdienst daar kijk je de benodigde info vinden.
www.belastingdienst.nl
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
En effe KvK natuurlijk...daar kunnen ze je ook alles leren!

Antwoorden (2)

Je kan de hoeveelheid BTW die je betaalt hebt aan anderen (bv inkoop van je goederen) aftrekken van de BTW die je geint hebt van je klanten. Alleen als jij meer BTW hebt betaald dan ontvangen kan je BTW terug vragen van de belastingdienst.

Als je net begonnen bent, loont het zich om bij een startersdag van de KvK mee te doen, en om de belastinginspecteur van jouw regio uit te nodigen voor een starters gesprek. Dan weet je precies waar je aan toe bent.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Als ondernemer ben je eigenlijk een belastingontvanger. De persoon die BTW betaalt is de eindverbruiker van een product. Voorbeeld: Je koopt voor 100 euro materiaal aan als ondernemer. Hierop betaal je bv. 19 procent BTW, zijde 19 euro. Je maakt met dat materiaal een product dat je wil verkopen voor 200 euro. Je moet van de staat 19 procent BTW innen. Je zal dat product dus moeten verkopen aan 238 euro, zijnde 200 euro + 38 euro BTW. Als dit de enige activiteit zou zijn die je per afrekeningsperiode gedaan hebt, dan ziet de eindafrekening met de fiscus er als volgt uit: Je hebt in opdracht van de fiscus 38 euro BTW ontvangen. Je betaalde 19 euro BTW die je mag terugvorderen omdat jij een ondernemer bent en geen particuliere klant. Zodoende word vermeden dat er meerdere malen BTW op hetzelfde product betaald wordt. Je moet dus 19 euro BTW betalen aan de staat,zijnde 38-19 euro. Misschien toch handig om een cursus bedrijfsbeheer te volgen.
Naargelang jouw activiteit zijn er verschillende BTW tarieven. Ik neem het Nederlandse tarief voor luxegoederen (19 procent) als voorbeeld omdat ik vermoed dat je Nederlander bent. In België (21 procent voor luxegoederen) is een cursus bedrijfsbeheer verplicht voor startende ondernemers, dus deze zouden het antwoord op jouw vraag reeds kennen.

Toegevoegd na 4 minuten:
Meestal ben jij het die BTW aan de staat moet betalen. Als je steeds BTW terugkrijgt betekent het dat je méér geld uitgeeft dan je ontvangt, en dan ga je failliet. Wanneer je pas gestart bent kan het wél dat je in de beginperiode BTW terugkrijgt, omdat je veel geïnvesteerd hebt.