Aan welke eisen moet ik voldoen als ik een kookstudio begin, betreft afzuiging? Waar moet ik rekening houden met mijn buren?

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
1.6K
tinus1969
8 jaar geleden
Een belangrijke eis is, dat deze activiteit vrijwel zeker vergunningsplichtig is. Je kunt dus niet zomaar beginnen met verbouwen en koken.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Tinus, naar aanleiding van je reactie: professioneel bereiden van voedsel valt wel degelijk onder de milieuwetgeving maar is niet vergunningplichtig. De vraag was aan welke voorschriften de afzuiging moet voldoen, en het antwoord daarop heb ik gegeven. Aan die voorschriften moet elke professionele keuken onder alle omstandigheden voldoen.

Antwoorden (1)

Een professionele kookstudio valt onder het Activiteitenbesluit en de Activiteitenregeling milieubeheer. De eisen voor afzuiging van dampen die bij het koken en bereiden van voedsel vrijkomen staan in artikel 3.103 van de regeling:

Artikel 3.103
1. Ten behoeve van het voorkomen, dan wel, voor zover dat niet mogelijk is, het tot een aanvaardbaar niveau beperken van geurhinder als bedoeld in artikel 3.132 van het besluit, worden afgezogen dampen en gassen van het bereiden van voedingsmiddelen als bedoeld in artikel 3.130, onder b, c en d, van het besluit die naar de buitenlucht worden geëmitteerd:
a. ten minste twee meter boven de hoogste daklijn van de binnen 25 meter van de uitmonding gelegen bebouwing afgevoerd; of
b. geleid door een doelmatige ontgeuringsinstallatie.

2. Ten behoeve van het voorkomen dan wel, voor zover dat niet mogelijk is, het tot een aanvaardbaar niveau beperken van geurhinder, bedoeld in artikel 3.132 van het besluit, worden dampen die vrijkomen bij het bereiden van voedingsmiddelen, bedoeld in artikel 3.130, onder b, van het besluit, in een ruimte bij grillen, anders dan met houtskool, dan wel frituren of bakken in olie of vet, afgezogen en voordat zij in de buitenlucht worden afgevoerd, geleid door een doelmatig verwisselbaar of reinigbaar vetvangend filter.

Dus: dampen afzuigen aan de bron, leiden door een vetvangend filter en dan via de schoorsteen die minstens twee meter boven de hoogste punt van het hoogste dak binnen 25 meter uitmondt, de lucht in.