Wat is het verschil tussen een franchise-onderneming en een zelfstandige onderneming (als onderdeel van een merk)?

Als voorbeeld neem ik de KFC. Uit cijfers weet ik dat er in 2011 12 franchises en 28 zelfstandige vestigingen door heel Nederland zijn. Voor de klant is er geen verschil: de huisstijl is hetzelfde, de acties en het menu zijn (volgens mij) hetzelfde. Wat is dus precies het verschil?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
1.9K

Het beste antwoord

De franchisevestigen zijn bekostigd door het moederbedrijf KFC. Deze ondernemers moeten dus een flink deel van hun omzet / winst afstaan aan de KFC.

Zelfstandige hebben het zelf bekostigd en betalen een klein deel voor het voeren van de naam en andere zaken aan KFC.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dus dat is echt het pure verschil? Zou het dan aantrekkelijker zijn om zelfstandig te zijn, zolang je over voldoende beginkapitaal beschikt?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Van de rest mogen ze beide niet afwijken. De formule is voor beide hetzelfde. Ik denk dat je veel kapitaal nodig zult hebben om als zelfstandige het te mogen uitvoeren.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik heb bedragen zien staan van 4 ton, dat is natuurlijk aardig wat als zelfstandige. Daarnaast moet je ook een heel team samenstellen etc. Uiteindelijk is het dus de vraag of je het zelf kan bekostigen, of dat je een franchisevestiging opent en een groot percentage afstaat. Bedankt, dit maakt het wat duidelijker :P
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Bij die 400.000 komt dan nog de huur / koop van het pand bij.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
@ Raamklaza;En de marketing? Wie neemt dat voor ze rekening?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Marketing dat hoort bij de formule van een franchise. Daar heeft geen enkele franchisenemer invloed op. Dat wordt gestuurd vanuit het hoofdbedrijf in NL of zelfs in Amerka wereldwijd. Echter het promotiemateriaal zul je als franchisenemer wel zelf moeten aanschaffen bij het moederbedrijf.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Bedankt!!!+