Waar vul ik mij mijn "winst uit onderneming" in bij belastingaangifte?

Ik ben zzp-er en verdien daar mijn geld mee.
Btw enzovoort is duidelijk, maar waar vul ik mijn winst uit onderneming in?
(het gaat om 2010 en ja, ik ben er een beetje laat mee)

In het standaard aangifte programma, kan ik het wel bij "loon" of bij "inkomsten uit overig werk" invullen. Daar heb ik het vorig jaar ingevuld, verder niks over gehoord, maar daar hoort het dus niet te staan.
Ik weet bijna zeker dat ik een ander programma of formulier nodig heb, alleen kan ik dat nergens vinden.
Morgen ga ik ze bellen, maar ik heb het gevoel dat ik iets simpels over het hoofd.

http://belastingdienst.nl/zakelijk/inkomstenbelasting_voor_ondernemers/

Op mijn eigen pagina voor ondernemers kan ik alleen de Btw afdracht doen.

Toegevoegd na 1 uur:
Niet te moeilijk denken, het gaat alleen om die aangifte.

Ben een maar "simpele" zzp-er. (belasting technisch)

Eén excel-sheet inkomsten en een paar sheets kosten.
Geen investering, geen leningen, geeneens een balans.
Verder alleen zelfstandigen en startersaftrek.

Toegevoegd na 17 uur:
Aan de telefoon konden ze weinig vertellen, het kwam er op neer dat ik gewoon als particulier aangifte moest doen.

Toch maar langs een regiokantoor gegaan (dat is voor mij vlak bij)
Daar kreeg ik meer informatie:
Als "kleine" ondernemer met een winst onder de 21.000,- mag/moet ik als particulier aangifte doen en mijn winst bij "inkomsten uit overig werk" invullen.

Wat ik niet heb gevraagd is waar ik dat had kunnen vinden. Dus als iemand weet waar dat staat? Vooral van die 21.000.-

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
2.2K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Als je voor de BD als ondernemer gezien wordt, dan moet je een aangiftebiljet voor ondernemers gebruiken en niet de standaard. Maar je zou deze inderdaad op je persoonlijke pagina vd BD moeten zien. Ik zou even bellen met de BD.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik ga (als er geen andere oplossingen komen) bellen.
Op mijn persoonlijke pagina zie ik inderdaad niks staan.(behalve de btw die al gedaan is) (deze reactie vind ik tot nu toe trouwens het beste antwoord)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Shit... Had ik hem toch bij antwoorden moeten zetten, haha!

Antwoorden (4)

Misschien niet precies het antwoord op je vraag, maar ga eens praten met een accountant. Die kan je heel makkelijk helpen en ja, dat kost dan een beetje geld, maar het zorgt er wel voor dat je een goede aangifte gaat doen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Inderdaad geen antwoord. (geen - hoor)
Een accountant is voor mij het geld niet waard, maar dat komt door een economie studie financiering, met wat accountancy vakken.
Voor de velen is een accountant zeker het geld waard, vaak kost ie minder dan dat het aan belasting scheelt.
Via hun site is dat digitaal te doen, wel even inloggen.

http://www.belastingdienst.nl/zakelijk/digitaal_aangeven/
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
+
De btw doe ik daar wel.
(inloggen zit dus wel goed)
Maar over inkomsten belasting kan ik er niks vinden. Heb je er ervaring mee?
Zou het daar in hetzelfde rijtje moeten staan?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Nee ervaring daarmee heb ik niet, dat doet mijn boekhouder. Ik doe wel de BTW. Maar onderaan staat dat je het kunt downloaden,
kijk daar maar op dan moet het lukken. http://www.belastingdienst.nl/download/836.html
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Voor een 2e (eigenlijk al vaker) gelezen, maar verder kom ik er niet mee. Morgen zal het bellen worden.
Eén van de weinige dingen die daar nog gratis is. :-)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Is het niet verstandiger om een boekhouder te nemen, die kent alle subsidies en aftrekposten voor startende ondernemers.
Het lijkt een duur persoon, maar uit ervaring weet ik dat hij zichzelf dik terug verdiend en wij hebben 2 bedrijven.
Een adviesbureau zonder personnel gerund door mijn man en zelf heb ik een B&B en echt het loont, een boekhouder.
Ik doe de administratie t/m de BTW aangiftes en maakt de jaaropgaven en de balansen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Een accountant/boekhouder is voor mij het geld niet waard, maar dat komt door een economie studie financiering, met wat accountancy vakken.
Voor velen is een accountant zeker het geld waard, vaak kost ie minder dan dat het aan belasting scheelt.
Je moet het belastingformulier 2010 voor aangifte winst uit onderneming aanvragen bij de belastingdienst ondernemers/ondernemingen en tegelijk uitstel vragen voor de indiening daarvan.
Dan word je door de Belastingdienst overgeheveld naar de afdeling ondernemingen (en met jou je eventuele partner.)
Ik neem aan dat je op de hoogte bent van de fiscale steuntjes in de rug voor ondernemingen en die voor de beginnende ondernemers.
Zo niet ga dan eens praten met de KvK waar j ebent ingeschreven en een belastingadviseur nadat je de situatie hebt uitgelegd en je de begin- en eindbalans 2010 en de winst en verliesrekening kunt laten zien.
Vraag eerst wat e.e.a. kost, de benodigde tijd en tarief.
Vopr die kosten heb je als het goed is gereserveerd in de balans 2010 en tlv resultaat2010.
Er is ook een verenigign die de belangen behartigt vanzzp-ers/zelfstandigen en die adviseert.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dat moet digitaal, maar ik kan niks vinden.
Hier niet: http://belastingdienst.nl/download/
Op mijn pagina niet. Makkelijk maken ze het niet.
Hopelijk morgen een leuk persoon aan de lijn. :-)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Heb je als ondernemers je toegangsnaam en wachtwoord correct gebruikt?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
vergeet je zelfstandigenaftrek, je startersaftrek en de FOR niet.
Volgens mij heb je een ander formulier nodig, want als zzp-er ben je ondernemer en daarbij hoort een apart formulier.Dit geeft ook aparte mogelijkheden zoals zelfstandigenaftrek e.d. Voorwaarde is wel dat je door de belasting erkend wordt als zelfstandige (voldoende uren maakt enzo) . Ik zou de belastingtelefoon maar eens bellen.... Succes ermee!