Hoeveel personeel moet je hebben wanneer je zelf een stapje terug kan doen?

Ik ben 26 en heb een eigen Tegelzetbedrijf, en omdat ik last van knieën en rug krijg moet ik iets rustiger aan doen. Hoeveel personeel moet je gemiddeld aan het werk hebben om zelf meer kantoorwerk te doen? Heb nu 6 man.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ligt er helemaal aan hoe groot je bedrijf is
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Heb zes man aant werk nu!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dan hangt het er van af hoe druk je het hebt.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ligt eraan hoeveel je tot nu toe nog zelf doet en hoeveel je uit handen wilt en kan geven
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dan zal jouw lichaam sterker zijn dan die van Knaap.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Wat Nielx schrijft is prima ,daarbij als je er meer de tijd voor hebt kan onderwerk materialen enz btr in de gaten houden tijd nemen om offertes goed na te lopen en de planning ,productiviteit verbeteren ,op leiden ,de puntjes op de i (de final touch) dus op moment jij minder productie ,meer tijd om je pers te begeleiden en after sale tebieden aan je klanten en je administratie testroom lijnen succes

Antwoorden (3)

Hee Knaap!

Gezondheid gaat boven alles, dat is 1 ding wat zeker is.
Er bestaat geen gegeven minimum aantal werknemers waarbij de eigenaar pas een stapje terug kan doen.

Probeer de rust te pakken, en desnoods minder opdrachten aan te nemen.
Je kan namelijk beter een paar weken/maanden eruit gaan, nauwelijks werken, dan dat je de komende paar jaar in een sleur van een slechte gezondheid gaat werken waarbij je je situatie alleen maar verergert, voor jezelf, en je bedrijf.

Sterkte met je gezondheid, en met je bedrijf!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Je moet even aan het rekenen gaan.

In jouw geval lijkt het me eenvoudig als je inzicht hebt in je cijfers. Je gaat simpelweg berekenen wat er gebeurt als jij wegvalt. Dus: als jij van ieder gewerkt en declarabel uur 20 euro 'pure' winst overhoudt, en je werkt op weekbasis 10 uur minder, dan 'kost' je dat per week 200 euro. Jij kan zelf beoordelen of je zoveel kan missen. [Let op! Qua inkomen is het netto natuurlijk minder dan 200 euro per week, want je betaalt er nog belastingen over].

Dat wil overigens niet zeggen dat je dit geld kwijt bent. Als je zes man in dienst hebt dan kan ik me voorstellen dat daar toch wel wat administratie bij komt kijken. Als het zoveel is dat je (eigenlijk) iemand in moet huren, dan bespaar je die kosten weer en is de schade dus kleiner.

Toegevoegd na 7 minuten:
Kleine aanvullingen:

Let er bij het berekenen van je uurwinst op dat de uurwinst voor jou anders is dan de uurwinst voor je personeel: bij jou heb je natuurlijk geen loonkosten (want je winst is immers jouw loon). Dus neem je winst, deel dat door het totaal aantal uren dat er gewerkt is (door jou en je personeel). Trek hiervan de lasten per declarabel uur (minus personeelskosten) van af. Dan krijg je het bedrag per uur die je zou verdienen als jij al het werk zelf doet.

Trouwens, als jij minder uur werkt betekent het natuurlijk niet dat jouw bedrijf die uren niet meer werkt. Hiervoor zul je dus (waarschijnlijk) een personeelslid inzetten, danwel een freelancer inhuren. Die winst per declarabel uur wordt dus weliswaar kleiner, maar verdwijnt niet helemaal.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik neem aan dat jij maar voor één persoon tegels kunt zetten, dus zou het in theorie voldoende moeten zijn om éen man extra aan te nemen, om jouw handwerk over te nemen. Kantoorwerk kun je dan zelf blijven doen.
Met zes man denk ik trouwens dat je het zo ook wel af moet kunnen -afhankelijk van de drukte - en moet je daar misschien een 'voorman' uit kiezen die in jouw plaats ook de kwaliteit en de voortgang van het werk in de gaten kan houden.

Ik neem aan dat je niet zes man op één klus zet (of het moet van de klus afhangen) en dat je nu ook niet overal tegelijk bent. Maar met zoveel personeel zul je zeker vrijwel fulltime met administratie, klantencontacten en dergelijke aan de slag moeten kunnen.

Een hoop aannames, maar jij kent zelf natuurlijk je bedrijf het beste en weet waar de knelpunten en sterke kanten zitten.
Alleen als zes mensen niet voldoende is om de kosten ook voor jouw salaris te dekken, moet je misschien gaan overwegen meer mensen aan te nemen zodat je meer werk kunt aannemen en de marge die er voor jouw salaris bij moet bij klanten kleiner wordt. Maar dan moet je al die opdrachten ook wel kunnen krijgen natuurlijk.