Mag ik privé betaalde kosten en btw uit 2014 alsnog opvoeren in mijn eenmanszaak?

Hallo,

Ik heb een eenmanszaak en heb in 2014 kosten gemaakt.
Een deel van deze kosten heb ik echter privé betaald en dus niet verwerkt in mijn administratie. De OB-aangifte is reeds gedaan. Kan ik deze kosten en btw alsnog opvoeren? zo ja, hoe moet ik dit doen?

B.v.d.
Groet, Robert

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden

Antwoorden (1)

Ja dat kan. Als je de factuur bezit. de btw aangifte van een factuur gaat om de datum van betalen en niet van ontvangst. Dus als je de dag dat je de betaling van de zaak naar privé stort is dat de datum waarin de factuur geboekt is. En kan hij gewoon mee met de volgende OB aangifte.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Bij het in aftrek brengen van omzetbelasting gaat het niet om het moment van betalen. Het moment van betalen kan gelden bij het kasstelsel voor wat betreft omzetbelasting die je verschuldigd bent. Dat geldt met name voor kleine ondernemers. Normaal gesproken geldt het factuurstelsel. Dat betekent dat de datum van de factuur bepalend is voor het moment van verschuldigdheid. Voor wat betreft de omzetbelasting die aan jou in rekening wordt gebracht geldt hetzelfde. De factuurdatum is bepalend. Je moet de omzetbelasting in aftrek brengen op de aangifte die betrekking heeft op het tijdvak van de factuurdatum. Dus heel formeel gezien ben je te laat. Maar de omzetbelasting kent ook het begrip suppletie-aangifte. Na afloop van een jaar kun je een suppletie-aangifte indienen. Je maakt dan een totaaloverzicht van verschuldigde en te vorderen omzetbelasting en dat overzicht dien je bij de belastingdienst.