Hoe werkt het patenteren van ideeën? Geldt dit alleen voor uitvindingen of ook voor bedrijfsplannen?

Toegevoegd na 16 minuten:
Bedankt voor antwoorden tot nu toe.

Ik ben eigenlijk op zoek naar bedrijfsplannen, of die beschermd zijn.

Zoiets als de McDonalds, iedereen kan in theorie een frietzaak beginnen maar je mag het niet teveel laten lijken op de McDonalds.

Hoe werkt zoiets? Hoe kun je zoiets beschermen? Kun je het ook al vooraf beschermen zonder dat het echt al bestaat?

Weet jij het antwoord?

/2500

De stelregel is: is het beschermbaar. Als jij een manier hebt gevonden om water in wijn te veranderen, dan kun je die patenteren, omdat niemand anders het voor jou heeft gedaan, en omdat het te controleren valt of iemand jouw methode na aapt. Als jij een methode hebt gevonden waarmee je met je bedrijf t-shirt ontwerpen van klanten binnen een uur gedrukt en wel kan leveren, dan zou dat misschien ook wel kunnen worden gepatenteerd, omdat je nieuwe druk en droog technieken moet ontwikkelen die nog niet bestaan. Echter, als je bedoelt: dat jij een methode hebt ontwikkeld om met je bedrijf de websites van anderen in de zoekresultaten van Google zo hoog mogelijk te laten verschijnen, en een ander bedrijf doet dat ook, dan heet dat gewoon gezonde concurrentie, en dan wordt het juist gestimuleerd.

Een patent of octrooi aanvragen is voor uitvindingen Alle info daarover via http://patentpunt.nl/algemeen/home En http://www.rijksoverheid.nl/documenten-en-publicaties/vragen-en-antwoorden/hoe-kan-ik-octrooi-aanvragen.html Toegevoegd na 3 minuten: Bedrijfsplannen zijn dus niet te patenderen

Ik denk dat je wat dingen door elkaar haalt een bedrijfsplan is iets anders dan een mcdonalds. Dat is een concept. Dat is te beschermen. Een bedrijfsplan is een beschrijving hoe je een bedrijf winstgevend gaat maken. Dat doe je om een financiering te verkrijgen.

Je stelt dat iedereen in principe een hamburgerketen kan opzetten. Dat klopt! Naast McDonalds zijn er b.v. BurgerKing en Wendy's, die allemaal een vergelijkbare winkelformule hebben en dezelfde soort producten verkopen: http://www.franchiseformules.nl/data/items/EEAlEuuVVFrebQcRYI.php En dat mag ook gewoon! Kijk maar eens naar de computerzaken die de afgelopen jaren als paddenstoelen uit de grond zijn gerezen. MyCom, Paradigit, Dynabyte... zie jij het verschil? Het enige waarin ze zich echt kunnen onderscheiden is hun huisstijl. En die kun je registreren bij het Merkenbureau Benelux. Dat kan tot in detail. Grote ketens, denk aan Ikea, KLM en Coca Cola hebben hun huisstijlen en kleuren zeer gedetailleerd beschreven en geregistreerd. En dat geldt natuurlijk ook voor McDonalds! Zodra andere bedrijven met de eer willen gaan strijken (ook al gebeurt dat onder een andere naam), dan wordt er onmiddellijk ingegrepen. Zo zijn kort geleden in China verschillende bedrijven betrapt op het illegaal kopiëren van winkelformules van Apple en Ikea: http://www.nu.nl/economie/2579278/valse-ikea-ontdekt-in-china.html Ook ideeën, concepten en formats kunnen worden vastgelegd bij het Merkenbureau Benelux: http://www.boip.int/nl/ideeen/idee.html In hoeverre dat van toepassing is op het door jou ontwikkelde concept, kan ik natuurlijk niet beoordelen. Daarvoor kun je het beste zelf even contact opnemen met het Merkenbureau. Succes!

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100