Hoe werkt het patenteren van ideeën? Geldt dit alleen voor uitvindingen of ook voor bedrijfsplannen?

Toegevoegd na 16 minuten:
Bedankt voor antwoorden tot nu toe.

Ik ben eigenlijk op zoek naar bedrijfsplannen, of die beschermd zijn.

Zoiets als de McDonalds, iedereen kan in theorie een frietzaak beginnen maar je mag het niet teveel laten lijken op de McDonalds.

Hoe werkt zoiets? Hoe kun je zoiets beschermen? Kun je het ook al vooraf beschermen zonder dat het echt al bestaat?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
1.4K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
een bedrijfsplan is niet beschermd t is immers een voornemen om een bedrijf te beginnen Je kan nooit iemand verbieden die t zelfde voornemen heeft E een bedrijfsplan is meestal bedoelt om financieeerders zoals een baank te overtuigen om jou te gaan ondersteunen
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
de plannen die je hebt en waar je ze indient die gasten hebben geheimhoudingsplicht ze mogen wat jij van plan bent niet uit laten lekken
maar een Bedrijfsplan ergens indienen is veelal voor ondersteuning voor het geld wat je nodig hebt een goed plan en ze lenen je t ervoor
maar je vraag was.......... Hoe werkt het patenteren van ideeën? Geldt dit alleen voor uitvindingen of ook voor bedrijfsplannen? En t antwoord is dat geld niet voor bedrijfsplannen maar voor ideeen en uitvindingen

Antwoorden (4)

De stelregel is: is het beschermbaar.

Als jij een manier hebt gevonden om water in wijn te veranderen, dan kun je die patenteren, omdat niemand anders het voor jou heeft gedaan, en omdat het te controleren valt of iemand jouw methode na aapt.

Als jij een methode hebt gevonden waarmee je met je bedrijf t-shirt ontwerpen van klanten binnen een uur gedrukt en wel kan leveren, dan zou dat misschien ook wel kunnen worden gepatenteerd, omdat je nieuwe druk en droog technieken moet ontwikkelen die nog niet bestaan.

Echter, als je bedoelt: dat jij een methode hebt ontwikkeld om met je bedrijf de websites van anderen in de zoekresultaten van Google zo hoog mogelijk te laten verschijnen, en een ander bedrijf doet dat ook, dan heet dat gewoon gezonde concurrentie, en dan wordt het juist gestimuleerd.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Een patent of octrooi aanvragen is voor uitvindingen
Alle info daarover via
http://patentpunt.nl/algemeen/home
En
http://www.rijksoverheid.nl/documenten-en-publicaties/vragen-en-antwoorden/hoe-kan-ik-octrooi-aanvragen.html

Toegevoegd na 3 minuten:
Bedrijfsplannen zijn dus niet te patenderen
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
McDonalds, BurgerKing, etc zijn ook allemaal beschermde plannen. Dus waarom mijn bedrijfsplan niet?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
een plan is een voornemen reeds gerealiseerde dingen zijn concepten en die kan je wel beschermen
Een opzet en t maken van dingen zoals MAC doet mag je niet copieeren want dat zijn dus beschermde concepten
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
de plannen die je hebt en waar je ze indient die gasten hebben geheimhoudingsplicht ze mogen wat jij van plan bent niet uit laten lekken
maar een Bedrijfsplan ergens indienen is veelal voor ondersteuning voor het geld wat je nodig hebt een goed plan en ze lenen je t ervoor
maar je vraag was…....... Hoe werkt het patenteren van ideeën? Geldt dit alleen voor uitvindingen of ook voor bedrijfsplannen? En t antwoord is dat geld niet voor bedrijfsplannen maar voor ideeen en uitvindingen
Ik denk dat je wat dingen door elkaar haalt een bedrijfsplan is iets anders dan een mcdonalds. Dat is een concept. Dat is te beschermen. Een bedrijfsplan is een beschrijving hoe je een bedrijf winstgevend gaat maken. Dat doe je om een financiering te verkrijgen.
ronron1212
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Concept is een niet uitgewerkt bedrijfsplan? In het bedrijfsplan staat ook uitgebreid beschreven wat het concept van het bedrijf inhoudt. En ja wordt veelal gebruikt voor financiering maar lijkt me ook voor bescherming van het "concept"
ronron1212
12 jaar geleden
Een bedrijfsconcept is een uitgewerkt idee dat kan worden vast gelegd. Een bedrijfsplan is iets anders daarin kan je laten zien wat je als bedrijf wilt doen hou je het doet en hoe je het wil financieren. http://zakelijk.infonu.nl/marketing/7671-winkelcommunicatie-bedrijfsconcept.html http://nl.wikipedia.org/wiki/Bestand:Bedrijfsplan.PNG Eeen klein voorbeeld hierboven
Het is natuurlijk beperkt.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik weet wat een bedrijfsplan is, ik heb er zelf één uitgewerkt. Dat is het concept maar dan verder uitgewerkt met een financiële kant. Dus een beperkt concept valt wel te beschermen maar een uitgebreid plan niet?
ronron1212
12 jaar geleden
In bedrijfsplan is geen beperkt bedrijfsconcept.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
http://www.kvk.nl/ondernemen/bedrijf-starten/een-ondernemingsplan-maken/ Hoe maakt u een ondernemingsplan? In een compleet ondernemingsplan werkt u in ieder geval deze onderdelen uit:
Persoonlijke gegevens: wie bent u, wat is uw achtergrond?
Bedrijfsidee: wat bent u van plan?
Markt: wie gaan uw product of dienst kopen?
Organisatie: hoe gaat u de zaken in uw bedrijf regelen?
Financiën: hoe komt u aan geld? === Oftewel het concept gedeelte valt dan onder Bedrijfsidee.
ronron1212
12 jaar geleden
Dat gedeelte heet de missie en visie.
Je stelt dat iedereen in principe een hamburgerketen kan opzetten. Dat klopt! Naast McDonalds zijn er b.v. BurgerKing en Wendy's, die allemaal een vergelijkbare winkelformule hebben en dezelfde soort producten verkopen: http://www.franchiseformules.nl/data/items/EEAlEuuVVFrebQcRYI.php

En dat mag ook gewoon! Kijk maar eens naar de computerzaken die de afgelopen jaren als paddenstoelen uit de grond zijn gerezen. MyCom, Paradigit, Dynabyte... zie jij het verschil? Het enige waarin ze zich echt kunnen onderscheiden is hun huisstijl.

En die kun je registreren bij het Merkenbureau Benelux. Dat kan tot in detail. Grote ketens, denk aan Ikea, KLM en Coca Cola hebben hun huisstijlen en kleuren zeer gedetailleerd beschreven en geregistreerd. En dat geldt natuurlijk ook voor McDonalds!

Zodra andere bedrijven met de eer willen gaan strijken (ook al gebeurt dat onder een andere naam), dan wordt er onmiddellijk ingegrepen. Zo zijn kort geleden in China verschillende bedrijven betrapt op het illegaal kopiëren van winkelformules van Apple en Ikea:
http://www.nu.nl/economie/2579278/valse-ikea-ontdekt-in-china.html

Ook ideeën, concepten en formats kunnen worden vastgelegd bij het Merkenbureau Benelux:
http://www.boip.int/nl/ideeen/idee.html
In hoeverre dat van toepassing is op het door jou ontwikkelde concept, kan ik natuurlijk niet beoordelen. Daarvoor kun je het beste zelf even contact opnemen met het Merkenbureau.

Succes!