Hoe noem je het in een mooi word dat in een bedrijf een aantal mensen zich beter gaan voelen dan andere?

Onze baas heeft een aantal cadeaus aan het personeel gegeven. Die mensen voelen zich nu een stuk beter dan de rest. Ik ben benieuwd hoe je dat noemt? Wat creëer je dan?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
1K
bamibal
12 jaar geleden
Wat bedoel je met "beter"? Dat ze zich prettiger voelen, of dat ze zich superieur voelen?

Antwoorden (6)

Superieuriteit, al dan niet alleen in hun gedachten.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
De cadeaus worden incentives genoemd. Je creëert er motivatie en tevredenheid mee.
12 jaar geleden
anneliez
12 jaar geleden
Voor de helft, de andere helft is alleen maar jaloers en gedemotiveerd
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ja en die zullen nu dus helemaal zoiets hebben van: wij gaan dus echt niet meer beter ons best doen.
Wat je baas doet is favorietjes bevoordelen.
Met favoritisme creëer je pretentieuze mensen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
verdeel en heers.
je creeert zo ongemak tussen het personeel onderling, met kans dat je zelf buiten schot blijft.
12 jaar geleden
Verdeeldheid, apartheid, discriminatie=
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Superieur, arrogant etc. noem je mensen die zichzelf beter voelen dan anderen.
Wat je werkgever hiermee bereikt kunnen verschillende dingen zijn.
Er kan een tweedeling ontstaan tussen de mensen die wel en niet extra worden beloond voor hun werk.
Het kan de mensen die niets hebben gehad, motiveren om nog beter hun werk te doen (als ze dat al niet doen).
Als je je werk ook doet zoals degenen die hiervoor extra beloond zijn dan is het willekeur en voortrekken wat je werkgever doet. Dat is discriminatie en mag niet.
Dat moet je alleen wel kunnen aantonen.

Het lijkt mij dat de sfeer hierdoor niet beter is geworden en dat is slecht voor de motivatie en het resultaat wat je werkgever wil bereiken. Die wil (als het goed is) dat jullie allemaal je werk uitvoeren om een goede manier, in de tijd die daarvoor staat etc.

Ga eens met je baas praten en vraag hem aan welke eisen je moet voldoen om in aanmerking te komen voor dergelijk cadeaus. Als je dan naar feiten kijkt (en niet naar hoe aardig je die anderen vindt of niet), klopt het dan dat jullie dat niet hebben gehad en die anderen wel?
Als dat klopt, zorg dan dat je hier de volgende keer ook aan voldoet. Als het niet klopt, en jij en anderen voldoen ook aan die eisen, probeer dat dan aan te tonen dat er verschil is in behandeling van het personeel.

Zo krijg je beter voor elkaar wat je wilt, dan met elkaar gaan praten over hoe fout dit allemaal is. Daar help je de sfeer nog meer mee om zeep en bereik je zeker niet wat je wilt: Eerlijke behandeling voor allemaal en heldere voorwaarden waaraan je moet voldoen om die extra's te krijgen voor iedereen.

Succes!