Wel of niet een marge auto aanschaffen?

Wil voor mezelf beginnen en heb daarvoor een kleine bestelauto nodig. Ik zoek een gebruikte auto en nu wil ik weten wat handiger is.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
3.6K

Het beste antwoord

Bij een BTW auto kan je BTW als voorbelasting aftrekken, indien je een marge auto koopt kan dit niet. (vorige eigenaar is waarschijnlijk een particulier).

Indien je de (BTW) auto weer verkoopt moet je weer BTW in rekening brengen. (ook als je aan particulier verkoopt)
Bij een marge auto is dit niet het geval, mits je deze zonder winst verkoopt, anders betaal je BTW over de winst...

Bijv: marge auto gekocht voor € 100,00 en verkocht voor € 150,00 = € 50,00 -/- BTW = € 7,98 af te dragen aan de Roverheid.

Bijv: BTW auto gekocht voor € 100,00 excl. BTW = € 19,00 BTW totaal € 119,00.
Verkopen voor bijv. € 120,00 = € 120,00 + € 22,80 BTW = totaal € 142,80 incl BTW.

Wat wel belangrijk is en zeker valt te overwegen is om de auto privé of zakelijk aan te schaffen. Bij privé betaal je op een bedrijfsauto meer houderschapsbelasting dan dat je deze zakelijk aanschaft.
Indien privé aangeschaft en zakelijk gebruikt heb je geen bijtelling en kan je alle kilometers aftrekken, wel is van belang dat je alle kosten aan de auto als privé uitgave boekt.

Indien je de auto zakelijk aanschaft kan je alle kosten op je onderneming boeken, maar om de bijtelling te voorkomen mag je niet meer dan 500 KM/per jaar privé rijden.
In beide gevallen dien je een km registratie bij te houden.

Indien je de auto zakelijk aanschaft en meer dan 500 km per jaar rijd en dus ook in de bijtelling regeling valt hoef je geen km registratie bij te houden.

Wat het meest voordelig is hangt af van het aantal km dat je er mee gaat rijden.

Op de site van de belastingdienst is hier veel over te lezen.