Hoe moet ik als ondernemer en cadeaubon boeken in de administratie?

Bij uitgifte en bij terugontvangst...

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
18.8K
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Zijn met de vraag eigen kadobonnen bedoeld of kadobonnen van andere organisaties zoals de IRIS-bon?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Zelf uit te geven door de onderneming

Antwoorden (1)

Als je de kadobon uitgeeft moet je boeken:

Kas (of bank)
aan: kadobonnen in omloop (schulden korte termijn)

Als je de kadobon ontvangt boek je:

kadobonnen in omloop
aan: Omzet

Zo heb je op de rekening "kadobonnen in omloop" precies het bedrag staan wat nog aan kadobonnen bij mensen in omloop is. Bij de eerste boeking gebeurt er alleen op de balans een mutatie. Je hebt namelijk geld ontvangen voor iets dat pas later omzet gaat opleveren, dus je maakt geen winst of verlies. Als de kadobon weer wordt ingeleverd krijg je minder geld dan je aan omzet zou verwachten, maar dat boek je dus af van de "schuld" die je nog hebt aan degene die die kadobon heeft ontvangen.

Als je het helemaal goed wil doen kan je de kadobonnen nummers geven waardoor je precies kan bijhouden welke kadobonnen er nog in omloop zijn. Zo kan je aan het eind van een periode je saldo op "kadobonnen in omloop" controleren en vergelijken met de kadobonnen die nog niet zijn ingeleverd.

Toegevoegd na 1 minuut:
even een toevoeging: Wat je dus niet moet doen is de kadobon aanslaan op je kassa. Je maakt immers geen omzet. Of als je toch je kasgeld wil verantwoorden: het aanslaan op een groep van de kassa waar je alleen kadobonnen op verantwoordt.