Wat zijn kritieke succesfactoren en welke rol kunnen die spelen bij het formuleren van de informatiebehoefte?

Weet jij het antwoord?

/2500

Het beste antwoord

Kritische Succesfactoren zijn te meten door zogenaamde KPI's te formuleren (Key performance indicatoren). Dit zijn meetbare gegevens over zaken die van invloed zijn op (bedrijfsprestaties). Een KPI wordt uitgedrukt in een getal en gerelateerd aan een norm of target. Deze norm kan in de tijd variëren. Die informatiebehoefte is brancheafhankelijk. Voorbeelden van resultaat KPI’s zijn omzet, winst en klantentevredenheid. Voorspellende KPI’s zijn bijvoorbeeld: aantal defecten, aantal opgeleide medewerkers en doorlooptijd. Daarnaast kunnen KPI’s ook worden onderscheiden in ‘’hoe meer hoe beter’’, ‘’hoe minder hoe beter’’ en ‘’gemiddeld is het beste’’. Respectievelijke voorbeelden hiervan zijn ‘’tevreden klanten’’, ‘’aantal klachten’’ en “subsidiebenutting” in een overheidsorganisatie. Uit je vraag is niet meteen duidelijk of je KPI's wilt formuleren over informatievoorziening en op welk niveau (intern/ extern) of gebied (bijvoorbeeld marketing, manufacturing etc..) Als het in het algemeen gaat over KPI's kan je kijken naar het uitgebreide artikel op wikipedia over KPI's. Daarin staan per gebied voorbeelden genoemd.

Bronnen:
http://management.about.com/cs/generalmana...
http://nl.wikipedia.org/wiki/Key_performan...

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100