Wat kost het verbouwen en inrichten van een horecapand?

Ik wil een eigen vegan restaurant beginnen. Ik denk aan een pand van 80 m2. Er moeten ongeveer 60 mensen in kunnen zitten. Wat kost ongeveer om zo'n pand te verbouwen en in te richten. Wat zijn handige sites om offertes aan te vragen? Ik wil het liefst zoveel mogelijk met tweedehands materiaal doen.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
5.4K

Antwoorden (1)

Ik kan je geen precies antwoord geven maar ik kan je wel andere dingen vertellen. Als je een restaurant wilt beginnen kost dat onmogelijk veel geld. Aangezien je zo veel mogelijk met tweedehandsspullen wilt doen neem ik aan dat je niet erg veel hebt. Daarnaast zijn er ook bepaalde dingen die absoluut niet tweedehands kunnen, en sommige weer wel.
Bijvoorbeeld, een tweedehands keuken, mits functionerend en schoon, is prima. Maar tweedehands meubelen voor in de gastruimte vind ik een absolute no-go. Als nieuw restaurant moet je het in het begin vooral hebben van mond tot mond reclame. Je eten kan nog zo goed zijn, als het ambiente niet goed is, zal je restaurant niet goed lopen.

Daarnaast is geld gewoon een erg belangrijke factor. Om een restaurant te openen, moet je genoeg geld hebben, om een jaar zonder winst, en de eerste tijd misschien zelfs zonder omzet, te overleven. Anders kan je binnen de kortste keren sluiten. Het idee van een vegetarisch restaurant is leuk maar ik denk dat het niet gaat werken. Misschien dat je veel mensen in je omgeving kennen die hier naar opzoek zijn. Maar reken eens uit. Als al deze mensen, 1 x per maand bij jou komen eten, kun je daar dan je vaste lasten, je afschrijvingen op je inboedel, je loonkosten, je inkopen en je eigen leven mee financieren? Als daar het antwoord nee op is zou ik er over na denken om een andere richting in te slaan dan een vegetarisch restaurant. Je zou ook kunnen zeggen dat je een bepaalde keuken aanhoudt, met een uitgebreide vegetarische kaart en hier flink reclame voor maken.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Goede afwegingen, een tweedehands interieur kan trouwens wel leuk zijn als je er bewust een huiskamersfeertje mee probeert te bewerkstelligen. Herbi: is het een idee om eerst een huiskamerrestaurant te beginnen om te kijken of het concept aanslaat? Met vegan zit je toch al snel vast aan de (dure) binnenstad van grote steden.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dat kan inderdaad wel, maar dan zit ook weer meteen vast aan een bepaald publiek. Daarnaast is een huiskamer sfeertje wel heel leuk, maar zul je moeten opletten wat je doet. Je zit dan namelijk wel op een gevaarlijke rand tussen leuk/gezellig en totaal smaakloos. Daardoor zou je ook weer veel klanten kunnen afschrikken. Waarom ik zei dat ik tweedehands meubelen een absolute no-go vind was omdat de meeste "nieuwe restaurants" deze zo neerzetten hoe ze ze krijgen. Met alle mankementen. Als jij mooie houtmeubelen hebt en deze schuurt en lakt, waardoor ze weer stralen, vind ik dat natuurlijk ook geweldig.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Vols.
Het blijft een kwestie van smaak.
Een van de leukste restaurants in mijn buurt heeft allemaal oude stoelen en tafels en geen twee dezelfde.
En gelukkig niet opgeknapt.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
ook op die manier kun je natuurlijk een prachtig ambiente creëren. Maar je zit dan ook dicht op de grens mooi en rotzooi. Ik vind dat ook heel leuk. Je zou me niet toevallig willen zeggen waar dat restaurant ligt? Misschien ligt het wel bij me in de buurt.