Uitzendbureau Lees uitleg.

Ik ken iemand die samen met zijn broer een uitzendbureau heeft Zijn broer pint maar aan waardoor er een schuld ontstaat en dus er samen voor moeten boeten Ook diegene die zich netjes aan de regels houd. Is er een afspraak in de wet of waar dan ook dat ondernemers die meer schulden maken er ook zelf voor moeten betalen dus dat zijn broer meer moet gaan terug betalen omdat hij ook meer schulden maakt ze zijn wel samen eigenaar dus 50/50 of heeft iemand een goede site waar het op terug te lezen is
Alvast bedankt

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Antwoorden (3)

Als je samen een bedrijf begint en je samen een rekening hebt dan ben je ook beiden verantwoordelijk voor de schulden. Als die broer niet zakelijk is ingesteld en alleen maar profiteert moet de andere broer eens afwegen of hij zo verder wil gaan. Zo niet dan zullen ze samen moeten ondertekenen om dit te beeindigen.

Toegevoegd na 5 minuten:
http://www.mkbservicedesk.nl/ kun je nog nodige info vinden.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Als een geldopnamen gedekt wordt door bescheiden waaruit blijkt dat het zakelijke kosten zijn (nodig voor Belastingdienst) , dan beïnvloedt dat het resultaat van de firma.
Als het geen zakelijke opnamen zijn dan krijgt de firma door zijn geldopnamen een vordering op hem en hij een schuld aan de firma.
Hier heb je een goede boekhouder/accountant nodig met gezag die dat duidelijk maakt en als zodanig boekt.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Helaas zijn in de situatie zoals jij die stelt beide broers hoofdelijk aansprakelijk. Dit houdt in dat beide broers verantwoordelijk gehouden kunnen worden voor ALLE schulden. Indien één broer dus alle schulden maakt en er is bij hem niets te halen, dan moet de andere broer (die dus geen schulden heeft gemaakt) alle schulden betalen.

Alleen als een leverancier had kunnen weten dat de aankoop niets met de zaak te maken had, dan kan de broer die de schuld niet heeft gemaakt hiertegen protesteren.