Moet je een onderneming oprichten voor een eenmalige klus?

Ik ga in een week een aantal eindexamentrainingen geven aan middelbare scholieren op 1 school. Ik doe dit alleen en verwacht een omzet van ongeveer 2500 euro. Ik vraag me af of het nu nodig is om voor die ene week, voor deze ene klus, een eenmanszaak op te richten of niet. De vraag is dus volgens mij of de inkomsten die ik hierdoor krijg worden gezien als 'winst uit onderneming' of als 'inkomen uit overig werk'. Kan iemand me daar verder mee helpen?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
1.2K

Antwoorden (3)

Nee hoefd volgens mij niet
Je max bedrag X bij verdienen zonder bedrijf maar ik zou de belasting telefoon eens bellen als ik jou was of de KVK die kan dat allemaal uit leggen!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Hoeft.
Helaas moet je wel een onderneming hiervoor oprichten, je eerste inkomsten worden ook niet extreem zwaar belast, het valt hier technisch gezien onder winst uit onderneming. Aangezien jezelf het geld ontvangt, denk ik niet dat je eronder uitkomt. Je wordt extern ingehuurd door de school, je zal dan de school moeten facturen omdat zij ook die 2500 boekhoudtechnisch moeten gaan verantwoorden. Mijn inziens kan je niet zonder een inschrijving van de KvK zo je werk doen. Je btw nummer is helaas dan je burgerservicenummer.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Maar wordt volgens mij niet als winst uit onderneming benoemd maar als resultaat uit overige werkzaamheden. Je bent voor de fiscus geen ondernemer, vanwege het geringe aantal uur dat je als zelfst werkt. Maar voor de zekerheid: bel de belastingtelefoon