Wat is een ANBI (Algemeen Nut Beogende Instelling)?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
1.3K
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Zeker met je belastingaangifte bezig :-) ?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Nee, de ins en outs van mijn toekomstige eigen zaak aan het onderzoeken. :)

Antwoorden (3)

Een ANBI is een algemeen nut beogende instelling. Een instelling kan alleen een ANBI zijn, als ze zich voor minstens 90% inzet voor het algemeen nut. Sportverenigingen, personeelsverenigingen en
commerciële organisaties zijn hierdoor meestal geen ANBI. Mogelijk kunnen deze instellingen wel als sociaal belang behartigende instelling (SBBI) worden beschouwd.

ja het is op ge-googelt maarja ik hoop dat je er iets mee kan:)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Bedankt voor je antwoord, maar wat zijn dan wél voorbeelden van een ANBI?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
emmmm XD geen idee sorry ik had geen economie in mijn vakkenpakket XD
Dat is een organisatie die als doel heeft het welzijn van mens en/of dier te bevorderen. Het geven donaties aan ANBI's mag daarom worden gebruikt als aftrekpost voor de belastingaangifte.
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dus het gaat hier om goede doelen?
Amadea
13 jaar geleden
Jazeker. Giften gedaan aan goeddoel-instellingen zijn aftrekbaar van het belastbaar inkomen als die instellingen aangemerkt zijn als Algemeen Nut Beogende Instelling.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dat het aftrekbaar is, dat wist ik al; maar wat is nou een ANBI?
Kan een ANBI alleen een goed doel zijn?
Is bijvoorbeeld het UWV ook een ANBI? ("een organisatie die als doel heeft het welzijn van mens en/of dier te bevorderen")
Amadea
13 jaar geleden
Laat ik hier toch maar even wikipedia voor citeren: De criteria voor het verkrijgen van de ANBI-status hebben onder meer betrekking op bestuur en beleid, administratie, functiescheiding en werkzaamheid in het algemeen belang. Hierbij dient de instelling zowel statutair als feitelijk het algemeen belang te dienen. Sportverenigingen, personeelsverenigingen en commerciële organisaties zijn daarom meestal geen ANBI.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Oké, bedankt voor alle info.
Het is me nog steeds niet helemaal duidelijk, maar het is volgens mij ook allemaal een beetje vaag...
In elk geval een + voor jou.
Je kunt hier een instelling intypen en dan kun je zien of het een ANBI is. Ik heb het geprobeerd met (hoe is het mogelijk?) ANWB en kreeg 1 resultaat.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Bedankt voor je antwoord, maar ik was meer op zoek naar een definitie van ANBI... Daar het mij nog steeds niet erg duidelijk is wat het nou precies is.
Verder een handige link, dat wel, jammer dat ik niet weet wat ik ermee vind! ;)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Toen ik vanochtend de krant uit de brievenbus pakte, lag daar toevallig ook een foldertje in van de stichting Narconon, verslavingszorg,waarin ze aangaven door belastingdienst erkend te zijn als ANBI instelling.