Wat gebeurt er in geval van faillissement?

Op het moment dat je een eigen onderneming hebt en lid bent van een inkoop organisatie, dus de naam draagt daarvan + alle inkopen via hen regelt. De inkoopcombinatie belt je op en zegt er geen heil meer in te zien en zegt dat het over is. Jij als ondernemer bent je zaak dan kwijt en moet er failissement aangevraagd worden. Als ondernemer..heb je dan een hoop schuld over het algemeen? en wat kan je verder verwachten als je failliet verklaard wordt?

Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
1.3K

Antwoorden (5)

Als je een eenmanszaak of VOF bezit, dan ben je met je hele vermogen aansprakelijk.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Een curator zal worden aangesteld om alles te liquideren. Als je een eenmanszaak of VOF hebt, pakt hij ook je prive vermogen.

De opbrengsten van deze liquidatie worden vervolgens gebruikt om zoveel mogelijk vreemd vermogenverschaffers / crediteuren te betalen. Alles wat niet afbetaald kan worden, komt voor rekening van hen. Immers, het geld is gewoon echt op dan.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Wat me uit de vraagstelling niet duidelijk is is of het hier over een zuivere franchise-onderneming gaat? Het zou best kunnen dat in de franchise-overeenkomst staat, dat als de centrale inkooporganisatie zichzelf failliet verklaard of laat verklaren er voor de franchisenemer speciale regelingen zijn om niet in privé aansprakelijk te worden gesteld voor verliezen van de centrale inkooporganisatie.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Ga toch even uitgebreider en totaal antwoord geven zodat iedereen in de toekomst hier iets aan heeft.

Je komt in staat van faillissement zodra je bent opgehouden te betalen, oftewel volgens de rechtbank niet meer in staat bent aan je financiele verplichtingen te voldoen. Dat moeten er tenminste 2 zijn, dus 2 rekeningen die openstaan en waarvoor alle incassomaatregelen hebben gefaald. Kijk niet gek op als iemand failliet wordt verklaard omdat hij 1 rekening van 10.000 en 1 van 60 euro open heeft staan: het bedrag is namelijk (raar genoeg) niet van belang (behoudens uitzonderingen).

Nadat ter zitting de aanvrager het verzoek (genaamd rekest) heeft toegelicht vraagt de rechtbank of je daar iets tegenin te brengen hebt. Feitelijk hoeft de rechter alleen maar te toetsen of de rekeningen onbetaald zijn, dus verweer in de zin "het gaat momenteel niet zo goed, maar over een half jaar wel" heeft geen nut: als er 2 vorderingen onbetaald zijn, dan staat de rechter niets in de weg het faillissement uit te spreken.

Het enige verweer is dat de gepresenteerde vorderingen onterecht zijn. Ik heb enkele zaken voorbij zien komen waarbij de vordering op een totaal andere vennootschap sloeg, en daar volgt de rechter wel snel in: er moeten heel duidelijk 2 vorderingen openstaan.

Na uitspraak wordt er een curator aangesteld: zijn taak is simpelweg het totaliseren van alle openstaande vorderingen, en bekijken of er goederen zijn die kunnen worden verkocht om die, desnoods gedeeltelijk, te betalen. Gedurende deze periode ontvang je geen post en ben je handelingsonbekwaam: de curator is financieel even je baas, zogezegd.

Gemiddeld duurt een faillissement van prive-personen ongeveer 2 jaar, maar het hangt er sterk vanaf hoe groot de schulden zijn, en hoeveel moeite er moet worden gedaan om geld te vinden, of te maken (door verkoop van goederen). Gemiddelde tijd van een curator in een faillissement bedraagt ongeveer 50 uur in die twee jaar, hou het op 1 gesprek van 2 uur per 2 maanden waarin je met je billen bloot moet over alles wat er is gebeurd en gaande is. De rest van de tijd wordt besteed aan onderzoek naar je administratie, overleg met crediteuren, belastingdienst, etc.

De curator legt verantwoording af aan een Rechter Commissaris. Mocht de curator een fout maken, dan kun je daar terecht (maar ga deze man niet met onzin lastigvallen, vraag eerst aan een bevriende relatie met verstand van zaken of er echt fout is gehandeld!).

Aan het einde van de rit zijn er 3 mogelijkheden: er is voldoende geld te vinden, dan worden de rekeningen betaald door de curator en het restant krijg je terug. Mogelijkheid 2 is dat er geen geld is, dan wordt het faillissement "bij gebrek aan baten" uiteindelijk opgeheven. De openstaande vorderingen blijven nog 20 jaar staan, dus bij tijd en wijle krijg je opnieuw aanmaningen om te betalen (zeker van banken, de belastingdienst en het UWV). Derde mogelijkheid is dat er wel geld is gevonden, maar niet voldoende. In dat geval doet de curator een voorstel aan de crediteuren met een afkoopsom: door een gedeelte te betalen verkrijg jij vervolgens kwijtschelding van de openstaande schulden. In de regel is dit bij 15% wel haalbaar, en eventueel zelfs af te dwingen indien de grootste en/of meeste schuldeisers accoord gaan (oftewel, de kleinere moeten dan volgen).

Let op: een faillissement wordt geregistreerd bij zowel het BKR als bij diverse kredietinformatie-bureaus en draag je je hele leven mee. Een lening, hypotheek of zelfs een lease-auto wordt moeilijk!

Advies: neem geen financiele risico's die je niet kunt dragen. Koop pas iets op het moment dat je het geld op de bank hebt staan en beschikbaar hebt, en ga niet uit van mooie verwachtingen dat het allemaal wel goed komt.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Je bent pas failliet als je niet meer aan je betalingsverplichtingen kunt voldoen.
Maar als ik je vraag goed begrijp zegt de inkoop organisatie de overeenkomst op, zie je er zelf nog wel heil in?
Ik weet niet in welke branche je zit maar wellicht dat er mogelijkheden zijn om buiten de inkooporganisatie om een doorstart te maken.