Als je moet vaststellen dat je eigen ZZP-bedrijfje niets wordt , welke stappen kun je dan het beste nemen?

Eind 2008 ben ik vol goede moed gestart als zelfstandige ZZP'er. Ondanks alle goede voorbereidingen, moet ik begin 2011 vaststellen dat het niks gaat worden.

Ik ben weer voorzichtig om me heen aan het kijken, want er zal toch brood op de plank moeten komen, maar dat kan natuurlijk nog wel even duren.

Wie heeft er ervaring met hoe je in deze situatie het beste kunt handelen? Zoals het opzeggen van allerlei veprlichtingen, misschien opnieuw inschrijven als werkzoekende? Een uitkering wil ik eigenlijk niet en krijg ik ook vast niet, maar zijn er uitzonderingen of alternatieven?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
1.3K

Antwoorden (6)

Ik heb hier zelf geen ervaring mee, maar een oud-klasgenoot van mij wel. Hij had plezier in zijn werk als ZZP-er, maar had eigenlijk onvoldoende opdrachten om succesvol te zijn, zeker omdat hij allerlei zaken die in loondienst goed geregeld zijn nu zelf moest regelen (pensioen, ziekte(kosten) enz). Ook hij wilde stoppen, maar heeft een goed alternatief gevonden.

Ik weet niet in welke richting je werkt maar in zijn geval moest hij als ZZP-er zichzelf verkopen. Hierdoor was hij erg commercieel ingesteld. Hij heeft via zijn netwerk (maar het kan ook via een reguliere sollicitatie natuurlijk) een baan gezocht voor 3 tot 4 dagen in de week. Zijn ZZP-activiteiten heeft hij (natuurlijk in overleg met zijn nieuwe baas) aangehouden. Afhankelijk van de drukte werkte hij 3 dagen in loondienst en 2 dagen ZZP of 4 dagen in loondienst en 1 dag ZZP.

Wellicht is een combinatie van werken in loondienst en werken voor jezelf ook in jouw geval een optie? Zo ja, dan zou je bij klanten waar je de afgelopen jaren voor hebt gewerkt, of waar je nu werkt, eens kunnen gaan praten en dan meteen checken of ze eventueel een leuke vacature voor je beschikbaar hebben.

Als je echt helemaal wil stoppen dan zou ik inderdaad zo snel mogelijk overal aanmelden dat je ‘beschikbaar’ bent voor een vaste functie en zodra de nieuwe functie in zicht komt je huidige ZZP-activiteiten afbouwen.

Veel succes met zoeken.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ook al loopt het niet, je hebt je er wel drie jaar mee gered, ik ga er daarom even van uit dat je niet op dit moment acuut geldproblemen hebt.

Dan is het antwoord: je hoeft je niet in te schrijven als werkzoekende. Je kunt gewoon op zoek gaan naar een nieuwe baan. dus vacatures op internet zoeken, uitzendbureaus afgaan, kennissen vertellen dat je iets zoekt zodat ze aan je denken als zij over een vacature horen en open sollicitaties sturen.

Kijk niet ál te voorzichtig om je heen; als je geen actie onderneemt kom je uiteindelijk wel in een urgente situatie terecht.

Intussen laat je je bedrijf gewoon doorlopen. Zodra je een baan vindt, zul je ook niet direct de volgende dag aan de slag kunnen, je hebt dan wel een maandje om dingen af te ronden of goed over te dragen aan een collega-ZZP'er. Desnoods - als er toch overlap is - zul je korte tijd extra hard moeten werken, maar als ZZP'er zul je daar niet heel erg door worden afgeschrikt.

Maak vooral niet te veel haast met je bedrijf opdoeken. Zolang er maar énige kans is dat er nog iets geregeld zal moeten worden, laat je het gewoon bestaan. Die paar tientjes KVK zullen je de kop niet kosten, en de BTW-aangifte kun je doen via de site van de Belastingdienst. Daar staat gewoon een handig vinkje voor als er niets is gebeurd binnen je bedrijf, echt een handeling van nog geen drie minuten.

Pas als je héél zeker weet dat alles is afgesloten en ook afgesloten blijft, stuur je de Belastingdienst bericht dat je bedrijf is opgedoekt en schrijf je je uit bij de KVK.

Mocht je nog betaalde diensten hebben lopen (advertenties, vermeldingen op bedrijvensites etc.) kun je die natuurlijk wel al eerder opzeggen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
ik weet niet in wat voor vakgebied je zit, maar probeer je eigen in te laten huren als ZZPer in een bedrijf.
het zijn er veel die dat doen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik zou zeggen:
ga solliciteren. Meld je inderdaad aan bij het UWV, al is het maar zodat ze je -heel misschien- op die ene vacature wijze.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
kijk es op internet en zoek naar rbz........ succes
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
In aanvulling op de vorige antwoorden:
Aarzel niet om de relaties en klanten die je tijdens je ZZP-bestaan hebt ontmoet, op de hoogte te stellen van je zoektocht naar een functie in loondienst. Dit kun je bijvoorbeeld doen door ze via LinkedIn een bericht te sturen of je status-update te gebruiken. Zij weten wat je kunt en waarderen je als het goed is. Bovendien werkt het via-via netwerk heel goed, als het er op aankomt. Zie het vooral niet als een 'nederlaag', want dat is het niet. Velen gingen je voor en je hebt lef en initiatief getoond door voor jezelf te beginnen.

Verder kun je een checklist maken van al je verplichtingen die je als bedrijf op je hebt genomen. Die lijst kun je gaandeweg aanvullen. Ik zou wel vast contact opnemen met je verzekeringsadviseur. Sommige bedrijfsverzekeringen lopen soms 5 jaar en dan kan hij/zij je adviseren om er vanaf te komen.

Verder moet je zeker zsm contact opnemen met je boekhouder/administratiekantoor of kijken in je jaarrekeningen van de afgelopen jaren om te zien of er pensioenvoorzieningen zijn opgevoerd als aftrekpost. Over die voorziening heb je namelijk geen belasting betaald, maar als je je bedrijf opdoekt, wil de belastingdienst die belasting alsnog ontvangen. Dan heb je binnenkort dus een betaalverplichting en je boekhouder kan je adviseren of het dan wijs is om nu je bedrijf officieel te beëindigen of dat je daar op een iets andere manier om moet gaan.