Hoe stel je een nette afwijzing op van een sollicitant?

Ik heb vandaag voor het eerst een sollicitatiebrief gekregen. Wil deze uit netheid wel beantwoorden, maar zoek totaal geen personeel de komende 3 jaar (ben liever zelfstandig bezig). Hoe kan ik de sollicitant op een nette manier afwijzen?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
4.1K

Het beste antwoord

Op en sollicitaties worden verstuurd door mensen die moeten solliciteren voo rhun uitkering. Open sollicitaties die worden verstuurd zonder zich te verdiepen in het bedrijf worden door een nog ander segment verstuurd. Ik zou het heel kort houden:

Best ...,
Hartelijk dan voor je open sollicitatie dd ...
Mijn bedrijf bestata uit een eenmanszaak, in opstart fase, De eerstkomende jaren ben ik niet voornemens personeel aan te nemen. Ik wens je alle succes bij het zoeken naar een leuke baan.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (6)

Bij de beoordeling van de door ons ontvangen sollicitaties voor de functie van ....... is de keuze niet op u gevallen.

De aanhef en de rest moet je zelf maar verzinnen. Lijkt mij niet zo moeilijk.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Je kunt toch gewoon eerlijk zeggen dat je op dit moment geen vacatures hebt? Eventueel kan je nog melden dat je de gegevenz zult bewaremn voor eventueel de toekomst.
13 jaar geleden
Beste................,

Wij zijn vereerd met de belangstelling die u voor ons bedrijf toont in uw sollicitatie van ..d.d.... Op dit moment en in de nabij toekomst zijn wij niet op zoek naar uitbreiding van ons personeelsbestand. Het is daarom niet opportuun om verder op uw sollicitatie in te gaan.
Wij willen u echter nogmaals hartelijk danken voor de getoonde belangstelling en u succes wensen met andere sollicitaties en uw carriere.

Met vriendelijke groeten,
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Sinds je erg bent begaan met de sollicitant zou ik hem/haar ook gewoon een leuk mailtje terug sturen. Het komt vaak voor dat een sollicitant helemaal geen bericht terug krijgt, wat erg onprettig is voor een baan zoekende. Ik zou gewoon uitleggen dat je een eenmans zaak beheert en op dit moment niet toe bent aan uitbreiding.

Je verder hoeft niet op de aller netste manier een mailtje op te stellen hoor, tenzij je het ook echt belangrijk vindt om consequent een professionele houding naar buiten te geven. Maar dat moet je natuurlijk zelf weten :)

Mocht je het willen; Sinds je zelf in de branch en meer kennis hebt over andere bedrijven in je regio zou je hem/haar eventueel ook suggesties kunnen geven over andere bedrijven waarvan je denkt dat hij wellicht een betere kans heeft. Zo kun je de sollicitant toch nog een beetje helpen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Een briefje terug is wel zo beleefd.
Iets in de trent van:

Hartelijk dank voor de door u getoonde belangstelling voor een baan in ons bedrijf. Echter op dit moment en voor de nabij toekomst hebben wij geen vacatures beschikbaar.
Wij wensen u veel succes in het vinden van een voldoening gevende baan.
Met vriendelijke groet,
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Gewoon bedanken voor de sollicitatie, en zeggen dat je op dit moment geen personeel zoekt.

Ik heb er toen ik een bedrijf had (eenmanszaak) ook tientallen ontvangen. Je moet het jezelf bij het beantwoorden niet te moeilijk maken. Als je geen personeel zoekt, zoek je geen personeel, klaar. Iemand die een open sollicitatie stuurt weet dat dat kan gebeuren.

Iemand die bovendien een open sollicitatie stuurt naar een eenmanszaak, is typisch iemand die met hagel schiet. Waarschijnlijk krijgen alle vergelijkbare bedrijven binnen een straal van 20 kilometer dezelfde brief. Als de sollicitant een béétje research had gedaan, had hij namelijk geweten dat je een startende zelfstandige zonder personeel bent en dat de kans dat je personeel zoekt zeer klein is. Als hij echt speciaal graag voor jou zou willen werken had hij eerst even gebeld.

Je hoeft dus geen halve roman te schrijven om netjes over te komen. Gewoon twee of drie zakelijke regeltjes schrijven, dat is meer dan voldoende.