Wat kan ik het beste doen bij de huur van mijn bedrijfslocatie?

Ik huur voor mijn bedrijf een praktijkruimte. Deze ruimte huur ik van een particuliere verhuurder die de ruimte (een soutterain) verhuurd aan meerdere gebruikers. De huurbaas zelf is aardig, maar toch zitten mij dingen wat dwars, o.a. rondom veiligheid bijv, maar ook over gedane uitspraken (mondeling). Ik zal beginnen bij het begin;

Ik ben sinds half april in dit pand gekomen, toen vertelde hij dat hij de gang binnenkort nog zou opknappen, evenals de praktijkruimte.

In juli/augustus heeft de praktijk wateroverlast gehad. Dit heeft hij geregeld met de verzekering van het pand en heeft in september het parket eruit gehaald en vervangen door marmer tegels. Echter liggen de tegels erin, maar is de afwerking niet gedaan (geen plinten) waardoor er eigenlijk veel vuil tussen drempels komen bijv., maar ook de topcoating is niet gedaan, waardoor ik niet mag dwijlen van de huurbaas. Hier is het bij gebleven en de gang is alleen gesoust, maar daar liggen nog de oude tegels met verspetters etc. In hoeverre kan ik hem afdwingen het project sneller af te maken? En kan hij mij hiervoor geld afdwingen?

Veiligheidsaspect; mijn klanten moeten via een trapje naar beneden, er is een leuning, maar ben ik verantwoordelijk voor anti-ijzel aanpak of de verhuurder? Wie dient er vluchtroutes aan te duiden? (inmiddels na een half jaar hangt er al wel een blusser)

Ook geeft hij aan bij mij te letten op stookkosten; echter zijn de ramen slecht geïsoleerd. Wie is verantwoordelijk hiervoor?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Het beste antwoord

De onroerendgoedmarkt zit momenteel behoorlijk de klad! Huurders zijn moeilijk te vinden waardoor een z.g. huurdersmarkt is ontstaan. Zij maken de dienst uit! Ga eens met de verhuurder praten over jouw 'fricties'. Grote kans dat je zaken kunt doen....
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Ik denk dat het in jouw geval handig is contact op te nemen met bouw- en woningtoezicht. Zij kunnen jou precies vertellen wat de rechten en plichten zijn van zowel de verhuurder als de huurder.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Zij treden ook op bij eigenaren, die moeten er nl. ook voor zorgen dat een pand veilig en bewoonbaar is. Als ik jou was zou ik ze bellen, en mochten zij geen oplossing hebben, dan kunnen ze ongetwijfeld aan een ander adres helpen. Succes! (dit natuurlijk als je er met je huisbaas niet uitkomt).