Ik wil graag bijles gaan geven een kinderen uit groep 5 t/m 8. Ik ben zelf 14 jaar en zit in het 3e jaar van Gymnasium. Mag ik dit gewoon doen?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
4.7K

Antwoorden (7)

een goeie vraag.ik weet wel dat bijvoorbeeld jongeren die in een supermarkt werken 15 jaar zijn als ze beginnen.voor betaalt werk.misschien even contact opnemen met de school.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
In overleg met je ouders en de ouders van de kinderen aan wie je bijles gaat geven, mag je dat gewoon doen.

Vertel op school ook dat je bijles gaat geven. Officieel mag je op die leeftijd niet echt werken, maar bijles vind ik totaal wat anders. Kinderen leren beter van elkaar dan van volwassenen, dus ik vind het een goed initiatief van je!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ja hoor, dat mag je gewoon doen. Het is alleen de vraag of ouders jou dat toevertrouwen, omdat je natuurlijk nog wel erg jong bent. En je moet niet alleen zelf goed kunnen leren om bijles te kunnen geven. Je moet ook goed met kinderen kunnen omgaan, goed kunnen uitleggen en veel geduld hebben. Als je dat allemaal in huis hebt, houdt niets je tegen.
Erg leuk idee van je! Ik zou het gewoon proberen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Leuk idee om dit als "werk" te willen doen. Wel toestemming van je ouders krijgen. (Ik zou die toestemming geven aan mijn kinderen)

Of dat nu mag weet ik even niet...je bent wel oud genoeg voor een krantenwijk dus eigenlijk zie ik geen bezwaar.
Daarnaast: Ik neem aan dat dit onderhands gaat...

Of je "klanten" kunt krijgen is vraag 2. Per slot zullen de ouders van mogelijke kandidaten vertrouwen in je moeten hebben.

Overigens is er tenminste 1 school in Nederland die leerlingen bijles (alleen in die vakken waar je echt goed in bent uiteraard) laat geven aan andere leerlingen die een paar klassen lager zitten. Gaat dan om vijfde klassers die derde klassers les geven. Daarvoor krijgen ze ook een training aangeboden van school.
Dat doet die school al jaren dat tevredenheid van zowel de vijfde als de derde klassers.

Toegevoegd na 36 seconden:
Uiteraard betalen de ouders van de derde klassers hier wel wat voor.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik zou het aan de school zelf vragen, je hoeft er toch geen geld voor? Dan lijkt mij dat het wel mag.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik doe het zelf ook ik ben 14
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Wat een goed plan.
Als je met 14 al in klas 3 Gymnasium zit, kun je goed leren
]en begrijpen.
Nog leuker is dat je door les te geven kennis leert overbrengen en leer je dus zelf ook.
Je moet je daarbij verplaatsen in kinderen die het nog niet allemaal snappen.
Als je een geduldige en vriendelijke natuur hebt, kun je kinderen waarschijnlijk goed helpen EN je eigen aanleg ontwikkelijk.
Dus een strak plan.
Een vergoeding mag tot een bepaalde hoogte gegeven worden.
Het zal echter beneden de normen blijven, denk ik, anders worden je ouders gekort op de kinderbijslag.
Dan moet je echter wel heel veel les geven.
Houd dat dus in de gaten.
Verder zou ik je aan willen moedigen.
Prima idee.