Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Moet ik voor geld dat ik krijg voor de (gedeeltelijke) onderhuur van een garage btw afdragen als zelfstandige ondernemer.

Ik ben een zelfstandig ondernemer. Verder huur ik een garage, privé dus niet voor het bedrijf. Omdat dit een grote garage betreft heb ik ook een deel onderverhuurd om de kosten te dekken. Er wordt geen winst mee behaald.
Mijn vraag is nu, moet ik deze inkomsten die ik als onderhuur krijg, opgeven aan de belasting, en zo ja, moet ik daar dan btw over afdragen?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
1.1K

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Het beste antwoord

Zolang de huur en de verhuur van de garage strikt privé geboekt worden, dat wil zeggen, niet in de bedrijfsadministratie terug te vinden zijn behoef je geen BTW afdracht te doen. Wel zul je de huuropbrengst moeten opgeven als overige inkomsten. Daar staat tegenover dat de door jou betaalde huur voor dat gedeelte dan weer mag worden afgetrokken.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Zolang je de huur die jij prive betaald voor de garage niet doorbelast naar 't bedrijf: Niet!
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Zit er in jouw huur BTW en trek je die af? Zo nee, dan hoef jij jouw huurder niet te belasten, zo ja, dan zeker wel, want dan zit je in de fout.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Of er winst wordt behaald is niet de vraag toch. Staat de garage op naam van je bedrijf schrijf je af over je garage. Zo ja dan is het inkomen voor het bedrijf dus BTW. Zo niet dan is het inkomen voor je prive dus opgeven via de inkomsten belasting
(Lees meer...)
ronron1212
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden