Moet ik voor geld dat ik krijg voor de (gedeeltelijke) onderhuur van een garage btw afdragen als zelfstandige ondernemer.

Ik ben een zelfstandig ondernemer. Verder huur ik een garage, privé dus niet voor het bedrijf. Omdat dit een grote garage betreft heb ik ook een deel onderverhuurd om de kosten te dekken. Er wordt geen winst mee behaald.
Mijn vraag is nu, moet ik deze inkomsten die ik als onderhuur krijg, opgeven aan de belasting, en zo ja, moet ik daar dan btw over afdragen?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
1.1K

Het beste antwoord

Zolang de huur en de verhuur van de garage strikt privé geboekt worden, dat wil zeggen, niet in de bedrijfsadministratie terug te vinden zijn behoef je geen BTW afdracht te doen. Wel zul je de huuropbrengst moeten opgeven als overige inkomsten. Daar staat tegenover dat de door jou betaalde huur voor dat gedeelte dan weer mag worden afgetrokken.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Zolang je de huur die jij prive betaald voor de garage niet doorbelast naar 't bedrijf: Niet!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Zit er in jouw huur BTW en trek je die af? Zo nee, dan hoef jij jouw huurder niet te belasten, zo ja, dan zeker wel, want dan zit je in de fout.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Of er winst wordt behaald is niet de vraag toch. Staat de garage op naam van je bedrijf schrijf je af over je garage. Zo ja dan is het inkomen voor het bedrijf dus BTW. Zo niet dan is het inkomen voor je prive dus opgeven via de inkomsten belasting
ronron1212
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik bedoel met geen winst: eigenlijk schieten wij het geld van de huur voor voor anderen, omdat er maar 1 huurder kan zijn, en die taak hebben wij dan op ons genomen. Dus het is een beetje raar om dit als "inkomen" te zien. De garage is voor privégebruik en wordt privé betaald en heeft niets met het bedrijf te maken.
ronron1212
13 jaar geleden
Hier begrijp ik niets van is de garage van jou of van iemand anders. Gebruik je hem zelf en verhuur je een stuk onder. Zoja dan is dat prive inkomen. Anders had je de huur van de gehele garage moeten betalen
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik zal het even wat duidelijker formuleren: Ik huur een vrij grote garage, prive, om mijn auto en motor in te zetten. Ik doe dit met een aantal mensen die daar ook een auto/motor hebben staan, die mij hun deel van de huur geven. Ik ben de gene die het huurcontract heeft ondertekend., dus ik ben de officiële huurder.
ronron1212
13 jaar geleden
Ja dan is het jou garage de rest is dus een opbrengst prive
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
ok, bedankt!