Waar kan ik een cursus vinden om mannen te herkennen die slachtoffer zijn van huiselijk geweld?

Specifiek voor mannen

3 jaar geleden
in: Cursussen
2.3K
crispy
3 jaar geleden
Dat gaat moeilijk worden. De focus ligt natuurlijk op vrouwen en kinderen, niet op mannen.
Edraket
3 jaar geleden
@crispy
Mannen zijn het slachtoffer van verbaalgeweld.
En wellicht vaker dan vrouwen het slachtoffer zijn dan mannelijk geweld.
crispy
3 jaar geleden
@Edraket Ja dat snap ik. Mijn opmerking is meer een constatering dat in de huidige maatschappij de focus van de hulpverlening (bij huiselijk geweld) ligt bij de slachtoffers vrouw en kind. Ik bedoel niet te suggereren dat de mannen er geen last van hebben, in tegendeel: ik onderschrijf de maatschappelijke noodzaak van het tijdig herkennen hiervan.
ronron1212
3 jaar geleden
@Edraket Geschat wordt dat in 40 procent van de huiselijk geweld casuïstiek, er (ook) sprake is van mannenmishandeling. Er worden ongeveer 80.000 mannen per jaar ernstig mishandeld in huiselijke kring. Ook mannen worden gewoon mishandeld.
https://www.huiselijkgeweld.nl/vormen/huiselijk-geweld-tegen-mannen
ronron1212
3 jaar geleden
@Edraket
https://decorrespondent.nl/2746/ook-mannen-hebben-een-blijf-van-mijn-lijf-huis-nodig-al-durven-ze-dat-zelf-vaak-niet-toe-te-geven/377975682590-287b240b

Het beste antwoord

De vraag intrigeert me.
Gisteren ging het ook over te weinig aandacht voor deze vorm van mishandeling, die helaas wel veel voorkomt.
Gelukkig komt er steeds meer aandacht voor mannen die ook slachtoffer zijn.

Adrie Vermeulen van Moviera (opvang en behandeling van mannelijke slachtoffers) geeft ook trainingen (aan professionals).
Hij duidt ook op factsheets en E-learnings. Ze zijn gratis beschikbaar. Meer dan 50 organisaties hebben deze ontwikkelt. Even doorklikken in de link. Er is een factsheet: Huiselijk geweld tegen mannen. Je kunt dan een PDF document openen.

https://www.comensha.nl/actualiteiten/item/nieuwe-factsheets-beschikbaar-over-huiselijk-geweld-en-kindermishandeling/
https://www.knmg.nl/actualiteit-opinie/nieuws/nieuwsbericht/een-man-kan-ook-slachtoffer-zijn.htm
Toegevoegd op 08 juli 2020 15:03: tekst
Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
Ontwikkeld natuurlijk....

Andere antwoorden (1)

Movisie is een onderneming die zich richt op kennis en aanpak van sociale vraagstukken.
Op hun website vind je een flink aantal cursussen over de herkenning en aanpak van huiselijk geweld. Hierbij word op het eerste gezicht niet direct onderscheid gemaakt tussen geweld bij mannen of vrouwen. Maar inhoudelijk zul je zien dat hier wel degelijk goed aandacht voor is.
Ook hebben ze een zeer volledig dossier
Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
Thecis
3 jaar geleden
Je moet inloggen bij movisie academie om de cursussen te zien lijkt het. Wat wel op valt, is dat bij beide de links, de man de agressor is in de plaatjes. Weet je zeker dat deze ook op mannen als slachtoffer ge-ent is?
Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
Dat van het inloggen had ik niet door.
Ik weet wel zeker dat er ook gekeken word naar mannen als slachtoffer. De plaatjes zijn hierin idd erg misleidend.