Welke opleiding moet ik volgen om zoöloog te worden?

Heyy! Ik wil al sinds klein zoöloog worden, ik ga dit jaar Myn vmbo diploma halen hopelijk!! ( ben 17 ) maar het gaat best wel moeilijk worden denk ik want ik ga dan na dit jaar MBO doen maar voor de opleiding zoöloog heb je denk ik HBO nodig, ik weet dat ik na het MBO naar HBO kan doorstromen maar ik weet niet eens welke opleiding ik in het MBO moet doen.
Kan iemand mij aub helpen?
Alvast bedankt

Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
in: Cursussen
10.4K
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
@Danielafilipa78, Het beroep zoöloog zal in de meeste gevallen betrekking hebben op een wetenschapper die beschikt over de universitaire studie biologie.
https://www.mijnzzp.nl/Beroep/1078-Zooloog/Opleiding
Voor als je in België woont:
https://www.ikhebeenvraag.be/vraag/11155/Zoologie
Je hebt dus nog een lange weg te gaan, maar als je het echt wil, dan is er altijd een weg.
Amadea
5 jaar geleden
Zie ook bij https://www.startpagina.nl/v/werk-onderwijs/vraag/640388/zooloog/

Antwoorden (1)

Om toegelaten te kunnen worden tot de wetenschappelijke bacheloropleiding biologie zal je over een vwo-diploma moeten beschikken met het profiel Natuur & gezondheid, met het verplichte vak natuurkunde, of het profiel natuur & techniek, met het vak biologie. Ook met een Hbo-diploma of Hbo-propedeuse is het mogelijk om toegelaten te worden, mits je over de volgende vakken beschikt op vwo-niveau: Biologie, Engels, Natuurkunde, Scheikunde en Wiskunde A of B.
De universitaire bacheloropleiding biologie kent vanaf het eerste leerjaar een brede basis, waarbinnen je bekend gemaakt zal worden met vakken als celbiologie, genetica, fysiologie, statistiek, biologie van planten, ecofysiologie en organismen in het milieu. Het tweede leerjaar binnen deze opleiding kent een verdere verbreding van de leerstof en herhaling van de leerstof vanuit het eerste leerjaar.