is een cursus aftrekbaar als ondernemer?

Ik wil graag een cursus volgen als zelfstandige ondernemer (eenmanszaak). Dit betreft een cursus waarvan ik de kennis zakelijk kan gebruiken.

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
in: Cursussen
1.9K
ronron1212
9 jaar geleden
Ja als het voor jou als ondernemer kennis vermeerdert.
ronron1212
9 jaar geleden
Je kunt die kosten als kosten opnemen in je winst en verliesrekening.

Het beste antwoord

Wanneer je een opleiding, cursus of seminar volgt, kan je die kosten in jouw aangifte inkomstenbelasting of als bedrijfskosten aftrekken. Wat zijn de mogelijkheden?

Hobby: niet (op uitzonderingen na) aftrekbaar.
Toekomstig beroep of functie: aftrekbaar in aangifte inkomstenbelasting.
Huidig bedrijf: aftrekbaar als bedrijfskosten.
Hobby

Wat voor iemand een hobby is, zal afhangen van jouw functie. Een cursus tuinieren is al snel hobby (tenzij je een tuiniersbedrijf runt of een bloemenwinkel wilt kopen). Een cursus Spaans voor de vakantie is hobby, maar toch niet wanneer je voor jouw bedrijf er iets aan hebt.

Toekomstig beroep of functie
Ben je in voorbereiding op een andere functie of beroep? De kosten zijn in jouw aangifte inkomstenbelasting aftrekbaar. Er geldt een aantal beperkingen:BTW: is niet apart terug te krijgen.

Reiskosten: niet aftrekbaar.
Verblijfkosten en hotelkosten: niet aftrekbaar.
Studeerkamer of werkkamer: niet aftrekbaar.
De overige kosten (ook de afschrijving van jouw computer) zijn wel aftrekbaar. Er geldt wel een drempel van € 500 en je moet de kosten wel in het kalenderjaar hebben voldaan.

Bedrijfskosten
Een cursus, opleiding of seminar kan prijzig zijn. Mits je een opleiding volgt voor jouw bedrijf, nieuwe ontwikkelingen of het op peil houden van jouw kennis, zijn de kosten aftrekbaar. De belangrijkste beperking is dat de kosten maar voor 73,5% aftrekbaar zijn. Voordeel is wel dat de volgende kosten gewoon aftrekbaar zijn:

BTW: kan je terugvragen (tenzij je vrijgestelde prestaties verricht, dan kunt je de BTW als kosten aftrekken).
Reiskosten: zijn aftrekbaar.
Verblijfkosten en hotelkosten: zijn aftrekbaar.
Veel succes met het (fiscaal vriendelijk) investeren in jezelf.

Bron "Ikwordzzper.nl
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Zeker die voor je op als zakelijke kosten. Dit komt dan ten laste van de winst, dus betaal je minder inkomsten belasting.