Wat is de beste weg naar een studie geneeskunde?

Na een hoop gedoe in me leven denk ik eindelijk te weten wat ik wil doen met mijn leven. Nu is het zo dat ik geen diploma heb... ik ben op het moment 21 jaar, en wil richring geneeskunde, nu weet ik dat dat een groote stap gaat worden maar niet weetende waar ik moet beginnen. Ik lees overal dat je een hbo nodig hebt maar is dat wel realistisch aangezien ik geen diploma heb?.. ik zit een beetje in de knoop met me zelf en weet dus niet waar ik moet beginnen. Welke mogelijkheden zijn er om te beginnen? Moet ik met mbo beginnen of kan ik hbo doen? Is daar een toelatings test/toets voor? Waar moet ik dat aan vragen? Als ik me nu wil inschrijven zal ik dus bij een entree opleiding moeten beginnen zo als ik het zelf zie.. maar dat zie ik niet zo zitten aangezien ik gebieg ervaring heb in het werk leven en niet 'dom' ben..

Ik hoop dat ik via deze weg meer te weten kan komen en iemand mij dat kan vertellen.

Groetjes Fabio
Misschien de vraag net verkeerd gesteld heb.. ik zou graag willen eindige als 'longarts' of iniedergeval op de long afdeling terecht willen komen.

Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
in: Cursussen
4K
Amadea
4 jaar geleden
Aangezien jij al 21 bent kun je een Toelatingsonderzoek 21+ laten afnemen en als je daarvoor slaagt kun je een HBO opleiding gaan volgen. Bijvoorbeeld Verpleegkunde Technische stroom (richting operatieassistent of anesthesiemedewerker). Daarna kun je Gezondheidswetenschappen of
Amadea
4 jaar geleden
Verplegingswetenschappen als master gaan volgen.
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
Wil je echt geneeskunde gaan studeren of iets in de richting gezondheidszorg?
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
Misschien een rare vraag, maar waar kan ik die 21+ toelatinsonderzoek aanvragen?
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
Ik zou graag als longarts willen eindige. Nu begeijp ik dat ik een toelatingsonderzoek kan aanvragen, maar waar/hoe kan ik die aanvragen? Alvast bedankt!
Amadea
4 jaar geleden
Bij de hogeschool waaraan jij een studie wilt gaan volgen kun je dat onderzoek aanvragen.
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
Dus dat zou bij een mbo school kunnen zo als het ROC?
Amadea
4 jaar geleden
Dat zou bij een ROC kunnen, maar dan is het nog een heel lange weg voordat je op een longafdeling van een ziekenhuis zou kunnen gaan werken. Een hogeschool is een betere start, maar dan moet je natuurlijk wel eerst daar toegelaten worden.
tinus1969
4 jaar geleden
https://www.uu.nl/bachelors/file/3721/download?token=2xaFMJKI Toelatingseisengeneeskunde in Utrecht
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
Toelating is alleen mogelijk oo basis van selectie in combinatie met de juiste voor opleidingen.. dat is dus het probleem.. die heb ik niet..
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
- Je probeert het colloquium doctum voor een hbo opleiding (kans is veel groter). Tijdens het HBO behaal je certificaten VWO (biologie, wiskunde, natuurkunde,scheikunde). Hierna kun je je aanmelden voor geneeskunde. Ik denk dat deze optie het meest relevant is! Dat kan ik via de link van studielink doen?
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
Hoi Fabio,
Is deze reactie op mijn antwoord?
Je kunt ook onder antwoorden reageren. Dan krijgt de beantwoorder ook een melding. (gedoe hè?)
zelf zou ik de volgende stappen doen:
Welke hbo opleiding en waar?
Ga naar hun site: Sommige opleidingen nemen alles af op hun locatie, andere niet.
De opleiding zelf begeleidt je hierin.
Meld je inderdaad aan op studielink en laat 'opleiding' open, niet invullen dus.
Oriënteer je eerst op de opleiding.
Succes.

Antwoorden (3)

Er zijn verschillende wegen, maar iedere weg is wel erg lang.
Als ik kijk naar de reguliere schoolopleidingen (mét dan de focus op medicijnen) denk ik aan eerst een Mbo-opleiding als Laboratoriumschool met specialisatie klinische chemie; daarna doorstromen naar het HBO-laboratoriumopleiding (zelfde speciale richting) en daarna inschrijven aan de universiteit. Door de keus van laboratoriumschool krijg je zoveel specialistische en exacte vakken, dat je een goede ondergrond hebt voor het vervolg.
Deze aangegeven weg duurt normaal gesproken totaal 8 jaar. Zou je het korter willen kun je met zelfstudie via een schriftelijke cursus zoals LOI je HAVO proberen te halen en daarna doorstomen naar het HBO óf VWO en dan naar de universiteit.
Succes; de aanhouder wint!
Toegevoegd op 20 juli 2019 16:06: tekst
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
MarBet
4 jaar geleden
8 jaar voordat je dan toe bent aan de universitaire studie geneeskunde, daar komt dan dus nog minimaal 6 jaar bij.
Om de hoofdvraag te beantwoorden: de beste weg is eerst vwo/atheneum/gymnasium, en daarna de universiteit.
4 jaar geleden
Hallo Fabio,

Indien je echt longarts wilt worden, zul je als einddoel geneeskunde moeten studeren.
Waarschijnlijk weet je dat dat universitair/WO is.

Zonder diploma meteen geneeskunde studeren, wordt lastig.
Het enige dat je dan kunt doen is een colloquium doctum afleggen. Hiervoor moet je inderdaad minimaal 21 jaar zijn. Ik zal dadelijk een bron toevoegen waar je je daarvoor kunt aanmelden. (Welke vooropleiding heb je nodig).

Met een afgerond HBO diploma kun je ook worden toegelaten, alleen zul je dan terwijl je HBO doet VWO certificaten moeten halen van: wiskunde, scheikunde, natuurkunde, biologie.
En, je kunt nu ook niet zondermeer starten op een HBO. Ook dan zul je een colloquium doctum) moeten afleggen. En, het mooie is, dat de groep zonder diploma het niet slechter doet.

Aan jou de keuze:
- Je probeert meteen het colloquium doctum voor geneeskunde. Je zit dan meteen op de plaats om arts te worden.
- Je probeert het colloquium doctum voor een hbo opleiding (kans is veel groter). Tijdens het HBO behaal je certificaten VWO (biologie, wiskunde, natuurkunde,scheikunde). Hierna kun je je aanmelden voor geneeskunde.
- Je probeert het colloquium doctum voor een hbo opleiding. Je volgt deze opleiding. Gaat in een ziekenhuis werken en je kunt dan nog altijd verder studeren. Denk aan HBO opleidingen als: HBO verpleegkunde, longfunctiespecialist......
https://www.youchooz.nl/opleidingen/geneeskunde
Kijk even bij toelatingseisen. Je ziet dan ook waar je je kunt melden voor een colloquium doctum.
https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/hoger-onderwijs/vraag-en-antwoord/met-welke-diploma-s-kan-ik-naar-de-universiteit-of-hogeschool
Hier lees je dat je ook zonder diploma's toegelaten kunt worden. HBO en universiteit.
https://www.volgjehart.nl/leerwerktrajecten/longfunctieanalist/
Meer info over HBO longfunctieanalist.
(Zie net dat er een keer longfunctiespecialist staat= analist)
Toegevoegd op 20 juli 2019 20:40: tekst