Prostitué
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Als je beroep omschrijft als iets wat je doet voor een ander in ruil voor geld, goederen of diensten moet je denk ik terug naar de oertijd en dan denken aan:

-steenbewerker
-gereedschapmaker
-kleermaker
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dit is niet waar. Voor de beroepen die jij benoemd heb je een fijne greep in je hand nodig en die hebben we pas later in de tijd gekregen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik heb het over stenen bijlen/messen. En lederen kleding waar bij wijze van spreken de staart van het beest nog aanzit. Oertijd heb ik het ook over. Snap dat ze toen nog geen LaCoste shirtjes maakte.... ;-)
Moeder? ;)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
beetje kort door de bocht kirsten. ALS moeder het oudste beroep is, dan is vader het ook.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Jullie hebben gelijk, dom van me
Volgens onderstaande site is "vroedvrouw" het oudste beroep ter wereld.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik zie nergens "boer" staan, en als jager als beroep staat moet "verzamelaar" er ook bij staan. De verzamelaar zocht vruchten en andere eetbare platen, de jager weten we wat ie deed. Na de agrarische revolutie werd de verzamelaar landbouwer en de jager deed veeteelt. Hiervoor had je teelbare planten nodig en domesticeerbare dieren. Zoals gezegd, deze overgang werd de agrarische revoltue genoemd, in 1700 nog wat begon de 2e revolutie; de industriele. De 3e moeten we nog krijgen, misschien dat die op menselijk vlak eens een doorbraak zal brengen, we blijven hopen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik hou het op jager...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Een gemengd beroep van kleine zelfstandige, iemand die vruchten en andere eetbare zaken verzameld. Visser of jager (kan ook met de handen of stenen). Ik denk dat dat pas later is gekomen. Dat er in het begin nog geen specialisatie en geen echte taakverdeling was. Dat men gewoon allround inzetbaar was en gericht op het overleven in een groep.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Priester is het oudste beroep... Want door de priester werd het huwelijk geïntroduceerd... En door het huwelijk kwamen er vaders, daarvoor waren het ooms... En Daarna pas kon een man vreemd gaan, daarvoor kon dat niet... En vervolgens pas kwamen er prostituees...

Toegevoegd op 22-05-2009 11:12:51
Bron: Bhagwan Shree Rajneesh. From Misery to Enlightenment. Hoofdstuk 25. Vraag 1

And the priesthood is one of the biggest
professions in the world, the most respected profession, and perhaps the oldest
profession.
People say that prostitutes are the oldest profession. I don't think so,
because without a priest how can there be a prostitute? Who will call her a
prostitute? Who will condemn her as a prostitute? A priest is needed before a
prostitute. In fact the prostitute is a by-product of the priesthood. The priest
has to condemn sex, has to condemn any extramarital relationship, has to
condemn premarital relationships. All that is needed to create a prostitute --
and then he has to condemn the prostitute.
The priesthood seems to be the oldest exploiting profession, and certainly
far worse than prostitution -- at least the prostitute offers you something. And
I don't think that she is absolutely useless. Perhaps it is because of the
prostitute that most of your marriages are stable; she is saving your marriages.
Wives are not worried if the husband goes to a prostitute because that is
only a sexual relationship, there is no problem. He is purchasing a certain
commodity,,that's all. But if the husband goes to some woman who is not a
prostitute and cannot be purchased, then the wife becomes afraid, then she
freaks out. Then there is danger.
The prostitute is never a competitor, she has never been thought of as a
competitor. And the poor woman saves your marriages, saves many rapes

Sorry voor het engels...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ook in de oudheid had je priesters.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
priesterwijding is een van de 7 sacramenten die door Jezus zijn ingesteld en kan dus nooit het oudste beroep zijn
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
een sjamaan is ook een priester, met priester bedoel ik een intermediair tussen een hogere macht en het volk...
Ik dacht toch dat het onomstotelijk was bewezen dat we in eerste instantie mens zijn geworden door te koken. Dus kok is het eerste beroep.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Scheppen , een universum creeëren.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Scheppen is een eenmalige aangelegenheid, dus geen beroepsmatige bezigheid. Of denk jij dat iemand of reguliere basis aan het scheppen is gegaan? Dan ben ik toch wel benieuwd waar al die andere producten van zijn of haar werk zijn.
Ik denk toch iets religieus of in de bestuurlijke sfeer. Koning.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Helpdeskmedewerker.

Of zou het toch huisvrouw zijn? Ik neem namelijk aan dat de functie van huisvrouw er was voordat jager / verzamelaar in beeld kwam, ik heb het dan over het tijdperk dat er nog geen individuele beroepen bestonden, maar dat de mens nog leefde op een min of meer vergelijkbare wijze als sommige dieren.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het oudste beroep is Uitvinder. Zonder al onze uitvindingen hadden we nooit kunnen koken, het wiel bedenken, kunnen jagen, etc. etc.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
De vrouwen van lichte zeden.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Pas toen het woord 'beroep' werd uitgevonden bestond het oudste beroep ook.
En toen was dat beroep gelijk al heel oud denk ik.

Voordat het woord 'beroep' werd uitgevonden deden mensen gewoon waar ze zin in hadden.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Oudste beroep: Stamhoofd (baas) ?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Jager leek me inderdaad meer voor de hand liggend
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
overleven dat kan je heel ruim zien
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
jager, moeder,vader.. dingen die met oer-instinct te maken hebben. dus ook beschermer van wat je hebben wilt/ lief is.. tegenwoordig politie agent.. xD
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Landbouwer